Re: łzy wzruszenia...

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Sun 14 Dec 2003 - 12:19:49 MET

Andrzej_K. wrote:

> [...]
> piszącego post, a wrotka zawiera dane dotyczące adresata
> posta i powinna być napisana w zrozumiałym dla wszystkich
> języku. Przecież to zrozumiałe, że np. ja chciałbym wiedzieć

1) Angielski powinien być w sumie właśnie zrozumiały
    dla wszystkich (polski na pewno nie jest). Oczywiście
    przez "wszystkich" rozumiem cały świat, a nie tylko
    Polskę.

2) Wrotka zależy często od twórcy programu, a nie od autora
    postu. Dotychczas używałem Netscape Messengera 4.7 w wersji
    angielskiej i miałem wrotkę "xyz wrote:", teraz z kolei
    używam Mozilla Thunderbirda 0.4 US i _też_ mam "xyz wrote:".
    Nie wiem, czy da się to zmienić, ale nawet nie szukałem,
    bo nigdy nie widziałem w żadnej wersji Netykiety zalecenia,
    by elementy takie jak wrotka czy sygnaturka były napisane
    w języku obowiązującym na grupie.

3) Nie znam czytnika news, który pozwalałby na automatyczne
    zróżnicowanie sygnaturki w zależności od języka grupy
    dyskusyjnej. Z tego między innymi powodu w mojej sygna-
    turce nie ma ani kawałka tekstu poza imieniem, nazwiskiem
    i adresami URL.

> Czyżby miał więcej szacunku dla obcokrajowców niż dla
> rodaków?.

A może pisze głównie na obcojęzyczne grupy dyskusyjne, a
pl.* odwiedza tylko od czasu do czasu?

Jakoś zresztą nie widzę, aby angielska sygnaturka była
objawem braku szacunku. Już bardziej te trzy linijki, które
bezsensownie zajmują miejsce na szczycie posta, umożliwiając
przeczytanie dwóch linii tekstu mniej bez przewijania okna.

> Nie przesadzaj z tą "połową". Znikoma część to robi i dlatego
> to tak rzuca się w oczy.

Mi tam się w ogóle nie rzuciło w oczy.

Duża liczba polskich wrotek wynika chyba jedynie z powszech-
ności MSOE, w którym to programie wszystko jest pospolszczane
(włącznie z Re: niestety, w zależności od wersji programu).

Podsumowując: Nie wiem, czy temu tematowi warto poświęcać w
ogóle tak rozbudowaną dyskusję. Mogę się zgodzić z czepianiem
się trzylinijkowej wrotki (to jest niewygodne dla czytającego
i bezsensowne), z nieprawidłową sygnaturką (bo jest to naru-
szenie Netykiety), ale ponieważ autor ma prawo umieścić wewnątrz
postu wszystko, czego nie zabrania Netykieta i regulamin grupy
dyskusyjnej, a nie zabraniają one umieszczania obcojęzycznych
cytatów/tekstów, to IMHO temat powinien zostać zamknięty.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |