Re: BIOS w Solteku

Autor: Saiko Kila (saikokila_at_idea.sucks.pl)
Data: Fri 12 Dec 2003 - 18:18:37 MET

Construct Krzysztof Wasiewski (krzysztofw7_at_op.pl) wrote in its awkward message:

> (...)
> Od wczoraj mam kompa z Athlonem 2000+ na plycie Soltek z nForce. Mam pytanie
> odnosnie podkrecania w biosie.W ekranie: CPU Ratio są do wybory wartosci :
> default/ 1x /2x/ .../ 12,5x/....itp , jak sie domyslam jest to mnoznik ? W

Mnoznik ustawiony. Mozesz go tu zawsze zmienic niezaleznie czy procesor
ma mnoznik zablokowany czy nie, w tym pierwszym przypadku jednak nie
bedzie to ustawienie egzekwowane.

> W ekranie Advanced Chipset Features jest opcja :System Performane gdzie do
> wyboru mamy [optimal/agressive/turbo/expert] , wybranie np. expert umozliwia
> zmiane fsb , wiec nastepna opcja FSB frequency wynoszaca domyslnie 133 MHz
> moze sie teraz zmieniac co 1 MHz. Czy wybranie fsb 166MHz przy mnozniku 12,5
> bedzie bezpieczne? Zmienilem na próbe i temp procka wynosila 36-40 st.C.

Jest dosc bezpieczne dla procesora, ale niekoniecznie dla Twoich danych,
a to chyba najwazniejsze ? Temperature procesora zwiekszysz zauwazalnie
dopiero podajac wyzsze napiecie i obciazajac go programowo. Jesli nie
zrobiles tego dotad to sugeruje zapuszczenie programu typu Prime95
(Torture Test) na noc i sprawdzenie temperatury rano, ale nie w BIOSie,
bo zanim do niego wejdziesz juz opadnie (jak masz sprawny wentylator)
tylko w programie np. AIDA32 (Sensor/CPU Diode, masz jeszcze
Sensor/Processor z podstawki). W mojej wersji programu Solteka nie
wiadomo dlaczego nie wyswietla temperatury z diody w procesorze, ktora
jest o kilka co najmniej stopni wyzsza niz na podstawce.
Czy widzisz w BIOSie system ABS ? Ustaw sobie niska temperature (np. 75)
to nic sie nie spali, najwyzej wylaczy. Oczywiscie zanim dojdzie do
przegrzania to Prime95 pokaze blad, ABS jest dla uspokojenia ew. gdyby
wiatraczek padl. Na poczatek zreszta wystarczy pol godziny a nie noc...
bo i tak pewnie trzeba bedzie cos zmieniac.

> Nastepna opcja CPU interface - co to jest ? do wyboru jest [optimal i
> agressive ale tylko gdy system performance jest aggressive,turbo lub expert.

Aktywna tylko jesli Performance ustawisz na Expert (masz w instrukcji!),
umozliwia zmiane taktowania pamieci, timingow. Ustawienia inne niz
Expert to takie predefiniowane, choc zalezne od pamieci. Turbo
teoretycznie najszybsze, u mnie w benchmarkach najlepsze jest jednak
aggressive, wtedy po tescie pamieci przy starcie wyswietla "Performance
DDR Settings"...

> Kolejna opcja to Memory frequency , jest tam Auto lun By SPD, ktora opcje
> wybrac aby pamieci chodzily synchronicznie przy fsb zmienionym na 166 MHz a
> DDR-ach 333MHz. A moze nastepna funkacja Memory Timings jest zwiazana z

Ustaw Auto, to bedzie tak jak FSB. Jak ustawisz By SPD, to pamieci beda
mialy taka czestotliwosc i timingi jak zapisane w czipie SPD, co nie
zawsze jest korzystne, ale u Ciebie bedzie dobrze, jesli fsb bedzie 166.
Najlepiej jest ustawic synchronicznie na Twojej plycie. Inaczej
wydajnosc bedzie niska (nie wierzylem, sprawdzilem, uwierzylem) :)

> synchronizacja pamieci ? jest tam tylko optimal.

Zalezy od BIOSu ew. poprzednich ustawien. Musisz ustawic Expert w CPU
Interface. Ale tym (timingiem) sugerowalbym sie bawic kiedy juz
podkrecisz procesor... :-)

Pzdr.

--
Saiko Kila-----Name of my email server is invalid-----GG: 4088862
Linux is like wigwam - no windows, no gates and an apache inside.