Re: kasowanie Biosu na czas ??? [long]

Autor: Krzysztof Wolski (cysio123_at_WYTNIJinteria.pl)
Data: Wed 31 Dec 2003 - 17:09:01 MET

Marcin Wojtczuk wrote:

> Nieodpowiednia ? Pl.comp.pecet to nieodpowiednia grupa żeby pouczyć
> lamera jak dokładnie się cmos resetuje ? No bez przesady, proszę mi
> wyjaśnić :)

Nie o to mi chodzi - BIOS jest zawsze pamięcią typu CMOS, a to jak
działa taka kość, to sprawa dla speców z grup elektronicznych. Nie ma
chyba sensu taki wykład tutaj. Dla nas jest istotne co zrobić żeby kość
zresetować. I tutaj jest różnie, zaleznie od tego jak jest płyta
zbudowana. Najczęstszym rozwiązaniem jest zerowanie poprzez zwarcie
zworki (innymi słowy zwarcie zasilania pamięci CMOS do masy - przez
rezystor naturalnie - a tym samym spowodowanie braku podtrzymania
zawartości pamięci), co daje dokładnie taki sam efekt jak wyjęcie
baterii. Czasy zależą od rodzaju kości i jej czasu podtrzymania
(nawiasem mówiąc ma to się analogicznie jak z zerowaniem ustawień po
wyjęciu baterii w komórkach), ale zwykle stosowane są standardowe, więc
zakładam, że są to czasy rzedu jeśli nie milisekund, to sekund. Czas ten
mozna wydłużyć, stosując po drodze kondensator - wtedy zanik napięcia
podtrzymującego nie spowoduje od razu zerowania bios, tylko dopiero
wtedy jak rozładuje się kondensator. Można pokusić się nawet o układ
sprawdzajacy czy jest zasilanie z baterii i informujący uzytkownika że
bateria się wyczerpała i nastąpi wyzerowanie BIOSu. Słowem, wszystko
zalezy od płyty i przyjętych na niej rozwiązań, ale generalnie liczy sie
w sekundach :)
Można też zerować pamięć nadpisując jej wszystkie komórki zerami. Jak to
się odbywa, nie wiem, nie spotkałem się z takim rozwiązaniem w praktyce.

--
Pozdrawiam  || ECS K7VZA, Duron 800, 392MB, GeForce 2MX,
Krzychu W.  || Seagate 20GB, LG 52x & 32/10/40x, HP DJ840