Re: Fornatowanie niskopoziomowe

Autor: Sniper (sniper10000_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 29 Dec 2003 - 10:49:11 MET

Użytkownik "Bono" napisał:

> kupiłem dysk po podejznia niskiem cenie i chce sprawdzić czy nie
> ma jakis wad:)

To zrób tak:
Ściągnij program HDD Health: http://www.panterasoft.com/index.html
Zainstaluj, odpal, wskaż właściwy dysk w programie i przejdź do
zakładki Extended Info.

Na dole masz szereg bardzo przydatnych informacji. Opiszę kilka z
nich:

Reallocated Sectors Count - wartość ta określa, ile uszkodzonych
sektorów zostało przealokowanych z puli sektorów zapasowych. Mówiąc
inaczej: jeśli, któryś z sektorów ulega uszkodzeniu (powstaje bad
sector), to elektronika dysku potrafi "zastąpić" go sprawnym
sektorem rezerwowym (aż do wyczerpania limitu). Dzięki tej operacji
programy typu Norton Disk Doctor nie wykazują uszkodzonych
sektorów. IMO jest to najważniejszy parametr, informujący o
sprawności dysku - jeśli masz wartość 0 (zero), tzn. że wszystko
jest OK. Wartość większa od zera informuje cię, że dysk posiada już
uszkodzone sektory (przealokowane) i był reanimowany programami
narzędziowymi do dysków twardych. Być może jego dni są już
policzone...

Power-On Hours - ta wartość pokazuje, ile godzin przepracował dany
dysk. Uwzględniając datę produkcji (ew. pierwszej sprzedaży) dysku
określisz, jak bardzo intensywnie dysk był użytkowany (rok ma ok.
8760). Przykładowo, 26-miesięczny dysk na którym teraz pracuję ma
na swoim koncie 12955 godzin, co pozwala ustalić, że pracował on
przez ok. 69% czasu swojego życia (czyli był stosunkowo ostro
eksploatowany).

Start/Stop Count (Power on count) - określa, ile razy dysk
startował/zatrzymywał się. Znając poprzednią wartość (Power-On
Hours) wyliczysz, ile godzin średnio pracował dysk po włączeniu.
Dla mojego dysku jest tutaj wartość 1982, co pozwala mi ustalić, że
po włączeniu pracował on średnio przez 6,5 godziny.

--
                        Pozdrawiam, Sniper