Re: [DLUGIE] Statystyki grupy

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Thu 27 Nov 2003 - 12:07:08 MET

Hi,

Witiia wrote:

> ja używam news.onet.pl bo news.tpi.pl chodziło tragicznie...

W takim razie płacisz nawet za coś, czego nie wykorzystujesz ;)

News.tpi.pl rzeczywiście działa nienajlepiej, ale denerwuje to
tylko przy bezpośrednim wykorzystywaniu do czytania newsów.
Ja u siebie mam własny serwer NNTP, który pobiera artykuły
z news.tpi.pl i wysyła tam z powrotem publikowane wiadomości.
Przy takim układzie news.tpi.pl sprawdza się idealnie, tylko
co jakiś czas w logach widzę:

: 2003-11-27 10:11:49 CRSNntpClientSocket::SelectGroup(): invalid server response:
: 2003-11-27 10:11:49 503 Timeout after 10 seconds, closing connection.

> Ale ogólnie chodziło mi o to, że Usenet jest dla wszyskich i nie
> spodobało mi się to stwierdzenie co napisałeś, tak jakby Usenet był
> tylko dla pewnej wąskiej grupy "trzymającej władzę" ;)

Ależ tak jest :) To jest sytuacja analogiczna jak w przypadku
np. IRCa. W zasadzie dostęp ma każdy, kogo wpuszcza jeden z
serwerów NNTP (czyli domyślnie np. klient TP SA ma dostęp do
news.tpi.pl nawet, jeśli nie wie co to Usenet), jednak obowią-
zuje "prawo" ładnie skomentowane w MOTD serwera krakow.irc.pl:

: Admin zastrzega sobie prawo do usuniecia z serwera (K:line)
: dowolnej sesji bez podania przyczyn. Jesli Ci sie to bardzo
: nie podoba, to mozesz zmienic serwer, z ktorego korzystasz.

Czyli -- jak ja to rozumiem -- "albo stosujesz się do pisanych
i niepisanych zasad obowiązujących w tej sieci (tu IRC, ale
można to przenieść na Usenet), albo wycinamy cię na jakiś czas
lub na zawsze". I tak właśnie jest: ci "wybrani", którzy wiedzą
jak się zachować, nie mają najmniejszych problemów, a wręcz
mają zysk (w postaci konkretnej wiedzy), zaś jednostkom proble-
matycznym albo zostaje zablokowany dostęp, albo też mają one
"przeboje" z pozostałymi użytkownikami.

Pamiętaj też o grupach moderowanych, które są nieodłączną
częścią Usenetu. Byle oszołom na nie *nic* nie wyśle, bo mode-
rator natychmiast odrzuci taki artykuł (lub wręcz wytnie
źródło na zawsze, jeśli sytuacja będzie się powtarzała).
Cenzurę przejdą tylko posty sensowne i prawidłowo skonstruo-
wane.

Swego czasu był pomysł, by pl.comp.pecet przekształcić w grupę
moderowaną, jednak jest to a) mało realne, b) może nie do koń-
ca potrzebne, bo ta grupa jest wyjątkowo żywotna i jest IMHO w
stanie dokonać "samooczyszczenia".

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |