Re: ZIDA EX98 mainboard (procesory, kompatybilnosc tasm ide) kilka pytan

Autor: peterphk (peterphk.no-fq.spam_at_wp.pl)
Data: Sun 09 Nov 2003 - 22:35:31 MET

> A tutaj ośmielę się zasugerować, że chyba mówisz nieprawdę :)

masz do tego prawo, ale byla kiedys na ten temat dluga dyskusja na tej
grupie:)

> Osobiscie nigdy nie próbowałem takich bajerów, ale mnie się wydaje, że
> płyta z mnożnikiem x5 nie obsłuży Celerona 500 choćby się miała upiec
> zywcem. Jeżeli byłoby tak, jak było, to w takim razie po co w takim
> razie okrteślać max. mnożnik na płycie? Po co we wszystkich recezjach
> procków piusze jak wół "Aby go użyć musisz mieć płytę obsługującą
> mnożnik xN" ?

po to zeby sprzedac nowszy produkt ??:)

Jezeli plyta glowna ma fizyczne mozliwosci do obslugiwania danego procka
(napiecia, wyprowadzenia sygnalow itp.) to sam mnoznik nie ma tu kompletnie
zadnego znaczenia. Zrob prosty test: poustawiaj po kolei mnoznik zaczynajac
od 3 a konczac np. na 8. Ku twojemu zaskoczeniu zobaczysz, ze mimo zmiany
mnoznika czestotliwosc pracy procka sie nie zmieni. Bedzie to oznaczalo, ze
mnoznik jest zablokowany i to procek wymusza na plycie jaki ma byc mnoznik.
Praktycznie wszystkie procki intela (od PII i celerona w gore) maja
zablokowany mnoznik Wyjatkiem byly jakies procki VIA (odpowiedniki
celeronow), w ktorych nie blokowano mnoznika i zeby go odpalic bylo
potrzebne manualne ustawienie.
Dodatkowo musisz miec najnowszy BIOS na plycie zeby pokazywala dobra
czestotliwosc pracy procka ...
Ostatnia sprawa to stabilnosc pracy. Producent plyty glownej nie gwarantuje,
ze procek bedzie chodzil dobrze na ustawieniach innych niz sa podane.

> No oczywiście - ale jaki to ma sens?

np. taki, zeby odpalic sprzet nie dokupujac nowego procka (jezeli juz ktos
posiada takowy).