Re: Naprawa tablicy partycji

Autor: Michal Kawecki (kkwinto_at_o2.px)
Data: Tue 28 Oct 2003 - 19:58:37 MET

Piotr Fonon wrote:
> Witam!
> Już było, ale nikt nie odpowiedział.
> Jak usunąć nieprawidłowy wpis w tablicy partycji, który powoduje, że
> system operacyjny widzi dwa dyski odwołujące się do tej samej
> fizycznej przestrzeni? Jedna z tych partycji zawiera dodatkowo błędy,
> więc nie jest bez znaczenia, który wpis się usunie. W sąsiedztwie
> prawidłowej partycji jest wolny obszar na którym nie zadeklarowano
> żadnej partycji. Rzecz dzieje się na partycji rozszerzonej, gdzie
> ulokowano kilka partycji różnych typów.
> Piotr

Piszesz o partycji rozszerzonej i o znajdujących się na niej
zdublowanych dyskach logicznych - a tak się składa, że parametry tych
dysków nie są podawane w tabeli partycji, więc jej edycja nic ci nie da.
Poza tym o jaki system chodzi? Win98 czy stary DOS? I jakie masz tam
jeszcze dyski logiczne? Bo DOS - i prawdopodobnie także Win9x/ME - ma
błąd powodujący "podstawianie" parametrów jednej z partycji podstawowych
dla ostatniego dysku logicznego, o ile nie jest on dyskiem FAT/FAT32.
Zacytuję tu oryginalny tekst angielski, gdyż jest on nieco hmm...
zagmatwany ;-):

"MS DOS operating systems through Win9x/ME, have a bug where if the last
volume in a recognized extended partition is not a recognized FAT or
FAT32 type partition and multiple visible (FAT/FAT32) primary partitions
exist, it will mount that last volume as a FAT volume in place of the
next primary partition. It will think the size of the volume it is
mounting is that of the primary partition it should be mounting. In
other words, it can cause problems/confusion. Of course this only
applies to partitions in the MBR at boot time."

Prawidłowy obraz partycji na dysku dostaniesz korzystając z programu
BootIt http://www.terabyteunlimited.com (nie musisz go instalować). Przy
jego pomocy możesz też swobodnie i stosunkowo bezpiecznie zmieniać układ
partycji. Ja zacząłbym od ukrycia ostatniego dysku logicznego i
sprawdzenia efektów (chyba, że BootIt zasygnalizuje ci jakieś błędy w
układzie partycji bądź dysków logicznych).

--
M.
/odpowiadając zmień px na pl/