Re: Dla znawców zagadka, czy to prawda?

Autor: Adam Cepak (adamcepak_at_wp.pl)
Data: Tue 14 Oct 2003 - 00:01:27 MET DST

Użytkownik "/\Barto/\" <mopal5_at_wp.pl> napisał w wiadomości

> ale czekaj bo nie jarze, to w takim ukladzie nawet najlepsza plyta Asusa
na
> nForce 2 nie ma "dzielnika" pracy magistral tak zey najlepiej sie
dopasowac?
> W tym wypadku po co w takim ukladzie obsluga DDR400?
Nie chodzi o "dopasowanie" - przy niecałkowitej wielokrotności
częstotliwości FSB i pamięci, ich zegary sie po prostu "rozjeżdżają" i
chipset musi buforować dane przesyłane między pamięcią i procesorem (żeby
"wstrzelić się w zegar").
A obsługa DDR400 przydaje się np. przy prockach z magistralą FSB 400 MHz
(Athlon XP 3000+ i 3200+) oraz przy przetaktowywaniu - sporo ludzi podciąga
FSB np. Bartonów z 333 MHz na 400 MHz. Wtedy pamięci DDR 400 są "jak
znalazł" ;)

> a co bedzie gdy wstawie DDR400, wydajnosc bedzie nizsza niz przy 333? Co
> w takim razie jest w ogole dualDDR i czy warto kupic do bartona 400 czy
333?
Co do pamięci 1GHz, to sądzę, że jeśli by procesor miał szerszą magistralę
danych niż pamięć (np. 128 bit a pamięć 64 bit i pojedynczy kontroler), to
myślę, że puszczenie pamięci z częstotliwością 2xFSB byłoby rozsądne. Bo o
ile dobrze kombinuje, to w omawianym przypadku opóźnienia i co za tym idzie
zmniejszenie przepływności wynikają z "rozjeżdżania się" zegarów. Gdyby
pamięć chodziła z częstotliwością 2xFSB, to i tak pracowałaby niejako
synchronicznie i wszystko by chodziło sprawnie.
A jeśli chodzi o opłacalność inwestycji w DDR400 do Athlona, to już
napisałem wyżej. Zreszta różnica w cenie jest już teraz tak mała, że chyba
nie ma sie za bardzo nad czym zastanawiać ;)

Pozdrawiam
Adam