Re: jak naprawic sektor rozruchowy MBR?

Autor: Michal Kawecki (k_at_o2.pl)
Data: Wed 08 Oct 2003 - 22:32:19 MET DST

Użytkownik "Ig" <iglaz_at_-WYTNIJ-poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

[...]
> Wyjaśnienie: /dev/hda5 to partycja, z której bootuje się Linux.
> Tak jest w moim przypadku, gdyż wcześniej zapisałem LILO do
> bootsectora tej partycji nie do MBR dysku - jest to ważne, gdyż po
> błędnym zapisaniu do MBR (czyli tam gdzie WinXP trzyma swój record
> startowy), nastąpi nieodwracalne uszkodzenie bootsectora partycji
> windowsowej. Oczywiście system plików ext3 u Ciebie może być inny np.
> ext2.

Hmmm... ciekawe, bo XP trzyma swój - jak to nazwałeś - rekord startowy
nie w MBR dysku, tylko właśnie w bootsektorze własnej partycji
startowej.

Oprócz tego ciekaw jestem, w jaki sposób można uszkodzić bootsektor
partycji, zapisując coś do MBR dysku...? ;-)

> Nieprawdziwą jest informacja krążąca po necie, że odpalanie WindowsXP
> i Linuxa z tego samego dysku uszkadza bootsector Windowsa.

Sam nigdy bym w to nie uwierzył ;-).

> Korzystanie z
> NT Boot Loadera jest bezpieczne, ale w sposób jaki opisałem powyżej.
> Natomiast rzeczywicie nie wolno uruchamiać WindowsXP z poziomu
> linuxowego menu startowego LILO (uszkodzi się wówczas bootsector
> partycji windowsowej).

Bardzo mnie interesuje ta sprawa z uszkadzaniem bootsektora partycji
windowsowej. Można prosić o jakieś szczegóły? Odnośnik do dyskusji,
linka do strony, albo łopatologiczne wyjaśnienie? Bo ja jak na razie
związku nie widzę, ale.....

--
M.
/odpowiadając zmień k na kkwinto/