Re: Wyciszenie komputera

Autor: stolar (jestemnainformatycestolar_at_wp.pl)
Data: Wed 08 Oct 2003 - 12:59:19 MET DST

Użytkownik "SM" <_nospam_sebolcs_at_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> IMHO to jak łykanie tabletki przeciwbólowej na bolący żołądek

> Hmmm, zabawa może być przednia i niekoniecznie kosztowna
> polecam krótki opis http://www.scs.prv.pl/chlodniej.htm, oraz
> http://www.scs.prv.pl/chlodny_radek.htm
> pozdr. Sebek
>
> Przytocze tekst z jednej zew stron:
Hardware..
Wyciszanie peceta

Walka z wiatrakami

W czasie walki z rosnącą temperaturą w naszych komputerach przyzwyczailiśmy
się już chyba do standardowej recepty na problemy - dodania jeszcze jednego
wentylatorka lub wymiany istniejącego na wydajniejszy.

Przedstawione na wstępie rozwiązanie daje całkiem dobre rezultaty, ale tak
wyposażony pecet okazuje się głośniejszy.
Czy można chłodzić skutecznie i cicho? Oczywiście, że tak, choć nie jest to
sprawa prosta. Jeśli zrezygnujemy z ekstremalnych rozwiązań typu chłodzenie
cieczą czy użycie ogniwa Peltiera, to pozostaną nam mimo wszystko wen Można
znacznie zmniejszyć hałas powodowany przez te "wiatraczki", dobierając
odpowiedni model, miejsce instalacji lub regulując obroty. Wymaga to jednak
bardzo przemyślenia wszystkich działań, aby nasz komputer "nie ucichł na
dobre" - z przegrzania oczywiście.
Poprawiamy wentylację
Rozpocząć musimy od spraw podstawowych, ale bardzo istotnych. Ciepłe
powietrze unosi się do góry, zatem w najpopularniejszych obecnie obudowach
typu tower naturalny obieg powietrza będzie skierowany od podstawy do górnej
części, w której znajduje się zasilacz. Warto się postarać, aby przepływ
powierza był jak najłatwiejszy. Wszystkie przewody powinny być starannie
powiązane i ułożone. Karty rozszerzeń o ile to możliwe umieszczone jak
najdalej od siebie. Warto zostawić między nimi, choć jeden wolny slot.
Nagrzewające się napędy, takie jak twardy dysk czy nagrywarka, powinny być
tak umieszczone, aby nad nimi znajdowała się wolna przestrzeń, pozwalająca
na odprowadzenie zgromadzonego ciepłego powietrza. Jeśli to możliwe, warto
instalować takie urządzenia, w co drugiej "zatoce" i unikać montowania
twardych dysków, zwłaszcza wysokoobrotowych, w wymiennych kieszeniach.
Przeanalizować też trzeba wymianę powietrza między obudową a otoczeniem.
Zgromadzone w górnej części skrzynki ciepłe powietrze powinno być
wydmuchiwane na zewnątrz przez wentylator zasilacza. Warto to sprawdzić,
gdyż zdarzały się obudowy ATX z wentylatorem zasilacza działającym
odwrotnie, tzn. dmuchającym powietrze do środka. Jeśli mamy taką właśnie
"skrzynkę", to trzeba, czym prędzej rozmontować zasilacz i "odwrócić"
wentylator. Skoro w górnej części obudowy ciepłe powietrze będzie wyrzucane
na zewnątrz, to chłodne powinno się do niej dostawać przy podstawie. Wiele
obudów ma u dołu przedniej części stosowną kratkę i miejsce na zamocowanie
dodatkowego wentylatora. Jeśli go mamy, to warto sprawdzić, czy działa
prawidłowo powinien wdmuchiwać powietrze do środka. Przy braku przedniego
wentylatora wskazane jest usunięcie jednego albo dwóch śledzi zasłaniających
puste sloty dla kart rozszerzeń. Dodatkowe otwory pozwolą - na swobodne
dostawanie się do wnętrza obudowy komputera chłodnego powietrza Podobny
efekt uzyskujemy - wiercąc otwory w bocznych blachach komputera. W sprzedaży
dostępne są nawet obudowy z dodatkowymi "wlotami" powietrza w bocznych
ściankach "skrzynki".
Pomiary temperatury
Zanim rozpoczniemy jakiekolwiek modyfikacje układu chłodzenia naszego
komputera powinniśmy sprawdzić i najlepiej zanotować temperatury
poszczególnych podzespołów.Pozwoli to później na ocenię sprawności nowego
chłodzenia.
Posłużyć się można wbudowanymi w zdecydowaną większość współczesnych płyt
głównych mechanizmami. Nie powinno być problemu z odczytaniem temperatury
panującej we wnętrzu obudowy i temperatury procesora. Dla pozostałych,
istotnych elementów trzeba posłużyć się czujnikiem temperatury "na kabelku".
Płyty główne mają zazwyczaj stosowne gniazdo. Wystarczy zatem zaopatrzyć się
w odpowiedni czujnik, aby zyskać bardzo praktyczną możliwość kontrolowania
temperatury dowolnego elementu komputera. Czujnik można oczywiście kupić
(bywa standardowo dołączany do droższych płyt głównych). Z ceną oraz
dostępnością w sklepach tego typu akcesoriów bywa różnie, za to termistor
NTC 10k ohm kupić można, za niewielką cenę, w każdym sklepie z częściami
elektronicznymi za przysłowiową złotówkę
Jako że taki czujnik temperatury - składa się ze wspomnianego wcześniej
termistora, kawałka przewodu i wtyczki to rozwiązanie nasuwa się w zasadzie
samo, coś takiego można zrobić we własnym zakresie. Wspomniany termistor ma
dwa wyprowadzenia, które należy podłączyć do dwóch odpowiednich styków
(pinów) na płycie głównej, biegunowość nie ma w tym wypadku znaczenia Po
wykonaniu pomiarów i sporządzeniu odpowiednich notatek możemy się zabrać do
wyciszania peceta. Zakładamy, że pracujące w komputerze wentylatory są w
pełni Sprawne, a wytwarzany przez nie hałas to wyłącznie skutek szybko
przepływającego powietrza. Jeśli wentylator jest zabrudzony, to wystarczy go
wyczyścić, ale gdy jego łożyska są zużyte to trzeba będzie wymienić
wentylator na nowy.
Zasilacz
Cicha praca zasilacza powinna być jednym z podstawowych kryteriów wyboru
obudowy. Można jednak trafić zwłaszcza w tanich modelach na wentylator, co
prawda cichy, ale mało efektywny, lub (znacznie częściej) "mocny", ale
hałaśliwy. Optymalnym rozwiązaniem jest wydajny wentylator z termiczną
regulacją obrotów. Silny

Dziekuje za uwage!!