Re: Ile prądu ??

Autor: Robert asmax (djrobson_at_tenbit.pl)
Data: Wed 08 Oct 2003 - 10:38:00 MET DST

Użytkownik "Kokopiko" <kokopiko_at_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> Też mi sie tak wydawało, ze to troche za duzo. Tylko teraz !! Po cholere
> kupować zasilacze 450W do normalnego komputera. Ludzie sie przescigają w
> mocy zasilaczy. Na allegro sprzedają 350W. POWÓD ?? Kupiłem, 400W hehehe

Ale chyba nie czytales wszystkiego od poczatku, jezeli tak twierdzisz. Przy
identycznym zestawie komputerowym, powiedzmy jakiejs sredniej klasy,
podlaczajac po kolei zasilacze 300, 350, 400, 450 W zawsze z uzyskasz taki
sam pobor mocy z sieci energetycznej (amperomierz w szereg tam przy wtyczce
230V). Wiekszy zasilacz ma po prostu wiekszy zapas mocy, nie grzeja sie w
nim tak mocno elementy a glownie o to chodzi. Nigdy zasilacz, a obojetne czy
bedzie to zasilacz impulsowy (PC) czy transformatorowy, nie pobiera z sieci
tyle ile jest napisane na naklejce, non stop. No chyba, ze bedzie to full
wypas pecet, i sumaryczny pobor mocy wszystkich elementow bedzie akurat tyle
wynosil (przy max wykorzystaniu).

Ale jest jeszcze jedna kwestja. Tanie zasilacze, firm nie bede wymienial, w
domowych warunkach nie oddadza nigdy tyle mocy ile jest na nich napisane. W
warunkach laboratoryjnych tak, ale nie w pececie, gdzie moc pobierana jest
prawie zawsze w postaci ciaglej. No przy 100% cpu a 10%, czy przy
intensywnym odczycie czy zapisie (rowniez CDR(W)) itp., pobor wzrosnie, ale
nie z powiedzmy 150W do 300W.

Latwo, w dosc co prawda lamerski sposob sprawdzic, czy zasilacz "wyrabia"
czy ma zadyszke. Wystarczy przystawic reke z tylu obudowy. Jezeli powietrze
jest gorace, warto pomyslec o wymianie zasilacza na mocniejszy (albo dodatk.
wiatraczku w obudowie). A jezeli dodatkowo cale cieple powietrze jest
"zasysyne" jeszcze z wnetrznosci peceta, to elementom w zasilaczu bedzie za
goraco i wreszcie sie cos spali. I nie pomoze polecenie "no smoke.exe" w
autoexecu :-)