Re: napi?cia

Autor: Lukasz Goralczyk (liku_at_ciapek.uci.agh.edu.pl)
Data: Wed 01 Oct 2003 - 12:54:00 MET DST

KSX <k_strzelec_at_wytnijtoop.pl> wrote:
> czy napiecie 5V spadające do 4,70 to sprawa bardzo poważna? do czego komp
> używa tego napięcia? (czyżby do zasilania wszystkich układów scalonych?).
> czy trzeba bardzo pilnie działać w tym kierunku??

Po pierwsze, jesli polegasz na wskazaniach pomiaru napiecia z biosu czy
windowsa to najprawdopodobniej wszystko jest w normie. Najlepiej zmierzyc
napiecia nawet najprostrzym miernikiem.
Jesli zmiezyles to 4,7 miernikiem to moze byc nieco niepokojace ale ja bym
sie nie martwil.

> wskazania napięcia Vcore: w biosie zadaje 1.775, odczytuje w biosie 1.71...
> a w windowsie odczyt 1,78... dlaczego zadaje napięcie 1.775, a bios
> odczytuje 1,71 ? któremu odczytowi (bios vs. windows) bardziej wierzyć? (mam
> wrażenie, że bios...)

Ani temu ani temu, to napiecie nalezaloby zmierzyc tuz przy procesorze.

> czy za napiecia jest odpowiedzialny tylko zasilacz? czy na płycie głównej
> też są siakieś stabilizatory??

Zasilacz jest czesciowo odpowiedzialny, przed samym procesorem jest
stabilizoaotr impulsowy ktory robi te 1.775. W praktyce trudno jest uzyskac
tak precyzyjnie napiecie, mysle ze bedzie tak gdzies +-50mV (0.05). TO mi
podpowiada intuicja.

> pytanie więc raczej brzmi: czy przejmować się tymi napięciami? czy to jest
> groźne?
> mieszkam pod miastem, gdzie jest kiepskie 230V (zdarzają się sytuacje, że
> żarówki przygasają, jak ktoś włączy silnik, lub spawarkę). komp jest
> podpięty do najlepszej listwy przeciwprzepięciowej jaką znalazłem (lestar
> 2000?).

NIe ma sie co martwic, dobry zasilacz sobie poradzi z obnizonym napieciem.

> wiem, że najprostszym rozwiązaniem jest wymienić zasilacz na chiefteca za
> 230zł i zobaczyć, czy napięcia się poprawiły. ale nie chce wywalać kasy po
> to zeby sprawdzić...

Nie wymieniac (pewnie niektorzy sie nie zgodza).

Przegladaj archiwum, temat napiec jest stale walkowany.

--
Lukasz
http://student.uci.agh.edu.pl/~liku