Re: Ile prądu zużywa PC-et?

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Thu 25 Sep 2003 - 11:22:05 MET DST

Hi,

Shaman wrote:

> niee.. po prostu sądziłem że skoro przez odbiornik płynie jakiś prąd to
> można go zmierzyć normalnym amperomierzem - nie miałem pojęcia o takich
> niuansach jak te przy zasilaczach impulsowych (swoją drogą zaciekawiła mnie

Generalnie mierzenie natężenia prądu ma sens dla obwodów
prądu stałego. W przypadku prądu zmiennego pobór prądu jest
już mocno zróżnicowany i zależy od typu obciążenia, a zasi-
lacze impulsowe w ogóle już są "dziwne" pod tym względem.

> zasada działania takich zasilaczy - można gdzies o tym poczytac w miarę
> przystępny sposób?)..

Zasilacze impulsowe od dość dawna goszczą w elektronice,
powinny być zatem opisane w każdej lepszej pozycji doty-
czącej zasilaczy i stabilizatorów. Niczego konkretnego
nie polecę, bo nie pamiętam żadnego popularnonaukowego
źródła na ten temat.

> w każdym razie kapuje że zasilacz impulsowy nie pobiera prądu w taki sam
> sposób jak żarówka i nie można go uczciwie zmierzyć zwykłym multimetrem...

Żarówka jest wyjątkowym odbiornikiem, gdyż prawie nie wpro-
wadza przesunięcia fazowego między napięciem i prądem, przez
co jest jednym z nielicznych urządzeń zasilanych prądem zmien-
nym, dla których pomiar natężenia za pomocą zwykłego multi-
metru może być jeszcze możliwy (o ile multimetr ten jest
wyposażony w pomiar RMS -- większość multimetrów mierzy
tylko natężenie chwilowe). Już głupi silnik z suszarki do
włosów takiemu pomiarowi się tak łatwo nie podda (tzn. prąd
się zmierzy, ale na temat mocy nie można się łatwo wypowie-
dzieć nie porównując kształtu napięcia i prądu).

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |