Re: HDD locked

Autor: Andrzej Abraszewski (abra_at_clan.pl)
Data: Sun 14 Sep 2003 - 18:59:03 MET DST

Michal :

> Spotkałem się z informacjami o samoczynnym blokowaniu
> się dysków Seagate z nie do końca wyjaśnionych przyczyn - powodem
> może być na przykład pad zasilania w trakcie zapisu.

To by sie moglo zgadzac bo uzytkowniczka prawdopodobnie wylaczyla
kompa "z hebla" gdy cos zaczelo sie kaszanic.

> Seagate (ponoć) ma trzy poziomy haseł, trzeci - najwyższy -
poziom > da się odblokować jedynie przy użyciu specjalistycznych
programów.

Tak wlasnie.

> odpowiednią opłatą. Jedną z takich firm jest Nortek
> http://www.nortek.on.ca/index.html, ale nie wiem czy zajmuje się
> Seagate'ami.

Tak, tyle ze to kosztuje od 80 ,poprzez 130 do dodatkowych oplat za
kazdy GiB, baksow :(

U mnie wskaznik poziomu zabezpieczenia jest "m" czyli maksimum
czyli z tego co sie dowiedzialem to albo musze odeslac dysk do f-my
typu NORTEK albo wykonac formatowanie niskiego poziomu.

> BTW skąd masz informację, że to hasło jest zapisane na talerzach i można
> je zdjąć zerowaniem sektorów (czyli - jak to ująłeś - LLV)?

  ATA disk password utility v1.1 pieknie pokazuje wszystkie te
zabezpieczenia. Autor (Alex Mina ,UA) w Menu umiescil polecenie
ERASE UNIT ktore "usuwa zawartosc dysku i haslo" . Pelny opis w
dokumentacji programu (po rosyjsku !)

Mysle ze dowodzi to tego ze haslo zapisane jest na talerzu choc u
mnie rowniez troche zastanawia rozne zachowanie sie tego dysku na
dwu roznych komputerach. Na tym na ktorym nastapila awaria moge
wejsc do BIOS i NIE pojawia sie tekst o ktorym pisalem (HDD Locked
...) zas na moim on sie pojawia i NIE moge wejsc do BIOS mimo ze
klepie w klawisz DEL (widocznie komputer zatrzymuje sie jeszcze
wczesniej niz zaczyna testowac ten klawisz).

To by kazalo przypuszczac ze jest jeszcze jakas sztuczka zakodowana
w ktoryms z rejestrow (logice) mostka poludniowego.
Moje obserwacje wskazuja jednak ze moze to byc jednak gdzies w
rejestrze mostka poludniowego lub kontrolera RAID (mam takowy i tu
jeszcze inne bylo zachowanie - nie pytal o haslo lecz wyswietlil
informacje o bledzie).

Alex twierdzi : "Haslo zachowane (ukryte) jest bezposrednio na
pomocniczej (po naszemu w obszarze zarezerwowanym) dysku lub (!)
w pamiesi flash mieszczacej sie na plycie elektroniki HDD.
Zastanawiajace jest to "lub" skoro jego program radzi sobie z
zabezpieczeniami . Przeciez procedura ERASE UNIT chyba wiec co robi :)

A.A.