pamięć, płyta czy zasilacz?

Autor: Michał M. Lechański (michal_at_doriath.homeip.net)
Data: Sun 14 Sep 2003 - 01:38:49 MET DST

Sprzęt: Asrock K7VT2, 256 DDR, AXP 2000+, GForceMX440, dysk (40GB
Barracuda), flop, cdrom
Objawy: po złożeniu wszystko ok tylko komputer pokazuje 128MB ram
(pomyślałem że pomyłka przy pakowaniu i zamiast 256 dostałem 128),
instalacja win2k, strowników bez problemu, instalacja office także.
Wyłączam, wkładam drugi dysk (jakiś stary Maxtor ok. 6GB), formatuję
dwie partycje, włączam Worda i coś piszę, po ok. 5 min komputer staje,
restart z obudowy (klawiatura nie działa). System nie wstaje,
zatrzymuje się na sprawdzaniu dysków. po ok 5min kolejny restart (z
obudowy) system wstaje, w2k sprawdza dysk, uruchamia się i znów
komputer się wyłącza, nie działa włącznik na obudowie (reset działa),
wyciągam wtyczkę, wkładam z powrotem system wstaje ale pokazuje już
256RAM (czyli tyle ile kupiłem). i znow win2k sprawdza dysk, uruchamia
się i komputer się wyłącza...
Zasilacz 235W, bios pokazuje:
vcore - 1.61V,
+3,3V - 3,37,
+5V - 5,8V
+12 - 12,35V
temp 37 stopni
ustawienia w biosie - default.
zawsze wydawało mi się że zbyt mocno obciążony zasilacz będzie miał
niższe napięcie, ale może nie dotyczy to zasilaczy impulsowych? Skąd
taka różnica w napięciu 5V?
Gdzie szukać przyczyny? w pamięci? płycie? zasilaczu?
Wiem, że 235W to trochę mało, ale mój domowy komputer ma zasilacz 250W i
podlączone 3 dyski, CDROM, nagrywarkę, flopa, płyta Soyo, procesor
1800+ (0,18), grafika Matrox G400. Czyli obciązenie nieco większe, a
chodzi stabilnie od kilku miesięcy (non stop) też pod w2k. 15W to chyba
wielkiej różnicy nie robi...
Nie mam drugiego zasilacza do testów, a nie chcę kupować bez potrzeby.
Pamięć chyba sprawdzę przekładając z innego komputera zwykły SDRAM,
tylko czy to bedzie wiarygodne? w końcu to inne sloty...

Macie jakieś pomysły co ot może być? z góry dzięki za jakiekolwiek
sugestie...

--
Mis'