Re: moje oczy!!!!

Autor: Sniper (sniper10000_at_f2virt.onet.pl)
Data: Mon 08 Sep 2003 - 17:14:12 MET DST

Użytkownik "Artur Czeczko" napisał:

> Która z cech monitora CRT jest niby taka destrukcyjna?
> Promieniowanie? - monitor promieniuje dużo mniej,
> niż np. telefon komórkowy.

Porównujesz dwa zupełnie inaczej działające urządzenia.

Telefon komórkowy emituje promieniowanie mikrofalowe o bardzo wysokiej
częstotliwości w charakterystyce dookólnej, której znaczna część jest
pochłaniana przez skórę twarzy (podczas rozmowy), pozostała zaś dociera do
tkanki mózgowej przekształcając się w energię cieplną. Żaden z obecnie
produkowanych telefonów nie przekracza bardzo rygorystycznych norm
regulujących natężenie dopuszczalnego promieniowania. Nie mniej jednak
faktem jest, że długotrwałe użytkowanie jest szkodliwe dla zdrowia (choć
walka o "prawdę" ciągle trwa). Natomiast nie stwierdzono do tej pory
jakiegoś faktycznego związku telefonu komórkowego z ewentualnym zmęczeniem,
czy pogorszeniem wzroku.

Kineskop emituje promieniowanie jonizujące, elektryczne i elektromagnetyczne
niemalże prostopadle do oczu patrzącego. Oczywiście ich natężenie w
większości jest minimalizowane przez zastosowanie specjalnie domieszkowanych
warstw ochronnych, szkieł ołowiowych, filtrów antystatycznych, itp. Również
sama konstrukcja układów odchylania i ekranowania w najnowszych modelach
niemalże całkowicie zatrzymuje pole magnetyczne we wnętrzu obudowy. Faktem
natomiast jest, że bardzo silne światło emitowane przez kineskop (nie chodzi
tu o nieumiejętną kalibrację) oraz migotanie obrazu powoduje stopniowe
męczenie oczu a w rezultacie prowadzi do osłabienia lub uszkodzenia wzroku.

> Odświeżanie? - powyżej 85Hz praktycznie nie przeszkadza.

Podobno są tacy, którzy potrafią odróżnić 85 Hz od 100. Osobiście nie
zetknąłem się z nimi, ale sporo o nich czytałem.

> Nieostry obraz? - nowe monitory CRT pod tym względem
> są naprawdę dobre.

Tu się faktycznie zgodzę.

> Od monitora LCD _też_bolą_oczy.

Tu również poprę twoje zdanie. Doświadczam tego regularnie pracując przy LCD
Eizo lub Belinea, choć nie odbieram tego aż tak boleśnie jak przy tanich
CRT'kach.

--
Pozdrawiam,
Sniper