Re: Bios widzi, windows nie :(

Autor: Andrzej P. Wozniak (uszer_at_poczta.onet.pl.invalid)
Data: Sat 06 Sep 2003 - 13:42:10 MET DST

Osoba podpisana jako A_Zet <adek124_at_poczta.onet.pl> w artykule
<news:59tilvciors76jpv21d3s0t9d5jkkm6a9d_at_4ax.com> pisze:

> No wlasnie, sam piszesz, ze dysk nalezy przygotowac. System sam
> z siebie nie umie, on nie jest od tego, moze miec natomiast (i kazdy
> ma) przygotowane mechanizmy typu menedzer dyskow, i kazdy ma, jeden
> lepsze drugi gorsze, zazwyczaj nazywane fdiskami, jedne w trybie
> tekstowym, inne w trybie graficznym.

Te mechanizmy są składnikami systemu. Wszystko sprowadza się do tego, że
nie zawsze i nie wszędzie system prowadzi za rączkę podtykając pod nos
kreatory.
Taki kreator nie jest wielkim wynalazkiem, skoro mają go instalatory
różnych systemów operacyjnych.

> Ale bezposrednio nie mozna
> w zadnym przeprowadzac operacji na plikach w tym sensie, ze ma byc
> widoczny dysk w aktywnym systemie.

Bredzisz. Dysk _jest_ widoczny w aktywnym systemie w tych miejscach, gdzie
może być widoczny, czyli np. w menedżerze urządzeń. Ponieważ na dysku nie
ma systemu plików, więc w menedżerze plików dysk _może_ być niewidoczny.
Decyzja - czy pokazywać wszystkie dostępne urządzenia, czy wszystkie
urządzenia z systemami plików, czy może tylko urządzenia z _zamontowanymi_
systemami plików - zależy od twórcy menedżera plików. Logiczne byłoby
konsekwentne rozdzielenie zarządzania urządzeniami od zarządzania plikami,
ale też byłoby to niewygodne.
Pomijam fakt, że do wykorzystania dysku nie trzeba na nim zakładać
partycji i systemów plików, których obsługa stwarza dodatkowy narzut
czasowy. Programy do backupu mogą robić kopie zapasowe na pusty dysk, z
dostępu do "raw devices" korzystają też niektóre bazy danych.

> Autor watku byl zdziwiony faktem,
> ze gdy uruchomil XP na jednym dysku, to nie widzial pod tym systemem
> drugiego dolaczonego dysku.

Autor był zdziwiony, bo nie rozumiał różnicy między urządzeniem a systemem
plików i szukał informacji o nowo podłączonym dysku w niewłaściwym
miejscu. Jednak pewnie by nie był tak zdziwiony, gdyby do nagrywaki włożył
nienagraną płytę CD-RW, a to przecież analogiczna sytuacja.

> I ja tez w tym sensie odpowiadalem.

A ty odpowiedziałeś bez sensu.

--
Andrzej P. Woźniak  usher_at_poczta.onet.pl  (z->h w adresie z nagłówka)
http://www.harbour.pl.eu.org/clipper/clipper_mini_faq.html