Re: jakie dyski na RAID 0

Autor: Sniper (sniper10000_at_f2virt.onet.pl)
Data: Fri 05 Sep 2003 - 11:39:44 MET DST

Użytkownik "Dafi" napisał:

> Ktore dyski lepiej pracuja w raidzie ?
> caviary czy maxtory ?

Ciężko określić, bo wiele zależy od konkretnego RAID'a. U mnie na płycie MSI
KT3 Ultra ARU z kontrolerem Promise FastTrack 133 (układ 20276 - jak u
ciebie) za żadne skarby nie mogę odpalić dysku WDC 120 GB z 8MB cache. Po
prostu kontroler go w ogóle nie rozpoznaje. Z kolei dysk WDC 80 GB z 8 MB
cache rozpoznaje jako 10 GB. Podobnie jest z Barracudami - tych w ogóle mój
kontroler nie widzi, niezależnie od pojemności. Z własnych obserwacji i
doświadczeń wielu znajomych wiem, że takie same sytuacje mają miejsce na
kontrolerach HPT. Generalnie od dawna wiadomo, że najlepszymi dyskami do
tworzenia prostych macierzy pseudo-RAID są Maxtory. Zresztą prawie wszyscy
producenci kontrolerów oficjalnie to potwierdzają i sugerują zakup właśnie
takich dysków. Nawet przykłady konfigurowania macierzy są zwykle oparte na
Maxtorach.

Jest jeszcze jedna ważna sprawa, o której należy pamiętać. Pierwsze wersje
dużych dysków WDC z 8 MB cache miały chyba jakieś usterki konstrukcyjne
(może firmware), przez co nie można było odczytać ich temp. oraz podłączyć
do kontrolerów RAID. Podobno najnowsze modele działają już na RAID'ach, ale
nie miałem okazji tego sprawdzić. Jeżeli nie masz możliwości takiego
sprawdzenia, pomyśl o Maxtorze.

--
Pozdrawiam,
Sniper