LCD - PVA vs. MVA

Autor: Slawomir Marczynski (slawek_at_ps.pl)
Data: Tue 30 Sep 2003 - 11:52:44 MET DST

Poradzcie co wybrac... (ale odkrywcze pytanie! :) )

1. Belinea 101741 (matryca Fujitsu, 17.4 cala, MVA)

2. Belinea 101751 (matryca Samsung, 17.0 cala, PVA)

W czym problem? Ano, "41"-ke obejrzalem sobie, obraz
fajny, ostry, czarny jest czarny, parametry z ulotki
powyzej moich mozliwosci (tzn. ani moje oczy nie nie
nadazaja za 25 milisekundowym czasem reakcji matrycy,
ani nie bede w stanie dlugo patrzec na ilestam swieczek
na metr kwadratowy bez sciemnienia, ani TrueColor z
"windy" nie potrfi obsluzyc kontrastu 400:1).

Technologia... no dobrze, nematyk etc., MVA ladnie jest
opisana na stronkach www. Cala idea trafia mi do gustu,
choc troche nie wiem, jak separowane sa subpiksle.

Tyle ze model 101741 zszedl byl z polek. I teraz wiadacym
modelem jest dla Belinea model 101751.

"51"-ka ma pare fajnych bajerow (pivot, mikrofon), tyle
ze matryca jest Samsunga i w technologii PVA.

I tu zagwozdka. W paru miejscach _bledna_ opinia ze
PVA = MVA. Tymczasem jest to cos innego, parametry niby
ma lepsze (500:1), jednak za cholere nie wiem, czy to
zwykly "podrasowany" TN, czy tez system analogiczny do
MVA, tzn. z subpikselami o przeciwnej orientacji nematyka.

Tak przez oglad (ale na niezbyt wyregulowanym LCD)
wydawalo mi sie, ze obraz jest mniej klarowny, tzn. dyfuzja
swiatla od cienkich jasnych linii do obszaru cieni; lekkie
"srebrzenie sie" ekranu (jakosc polaryzatora? warstwy
antyodblaskowej?).

Ma ktos jakies realne dane, czym tak naprawde owo PVA Samsunga
jest? Ma ktos monitor Belinea 101751 lub 101750 (roznice wylacznie
w kolorze obudowy) i moglby opisac, co jest on wart?

To czego oczekuje od monitora to:

A. Absolutna ostrosc i stabilnosc obrazu przy wiernie i z dobrym
   nasyceniem wyswietlanych kolorach (niemeczaca praca z edytorami
   tekstu mimo uposledzenia wzroku, mozliwosc retuszu zdjec z cyfraka
   na nieprofesjonalnym poziomie).

B. Przyzwoite (nie gorsze niz starych CRT) osiagi w grach w rodzaju
   MOHAA oraz ewentualnie /przyzwoite/ (tzn. bez drzenia, falowania,
   migotania, znieksztalcen) w grach z rozdzielczoscia 640x480,
   800x600 itp.

TIA

--
Slawomir Marczynski