Re: jaki dysk

Autor: Sniper (sniper10000_at_NO_SPAM.poczta.onet.pl)
Data: Wed 03 Sep 2003 - 13:06:40 MET DST

Użytkownik "Awex" napisał:

> Chce kupic nowy dysk (dyski) do sewerka
> w gre wchodza 2 identyczne dyski...

Piszesz o dwóch dyskach, więc mam podstawy przypuszczać, że planujesz na tym
zrobić RAID'a. Jeśli tak, to upewnij się najpierw, że te dyski będą dobrze
rozpoznawane przez kontroler. Np. u mnie Promise FastTrack 133 na płycie MSI
KT3 Ultra ARU nie chce rozpoznać ani jednego, ani drugiego (wersje 120 GB).
Z kolei 80-gigowego Caviara rozpoznaje jako 10 GB. Żadnych problemów nie ma
natomiast z Maxtorami.

Jeśli zaś nie tworzysz RAID'a, to wg mnie nie ma między tymi napędami
większych różnic. Oba są pioruńsko szybkie, jednak WDC wypada minimalnie
lepiej. WDC jest też trochę głośnijszy (ma upierdliwie świszczące talerze),
choć B7 nie jest już tak cicha jak kiedyś B4. Caviar również bardziej się
grzeje, a na dokładkę na jego starszych wersjach (np. sprzed pół roku) nie
da się odczytać temp. (mimo wbudownego czujnika). Temp. dopuszczalna przez
producenta wynosi 55 stopni, więc bez dodatkowego chłodzenia (i własnego
systemu pomiaru temp.) łatwo go przegrzać. Z kolei producent Barracudy
podniósł tą poprzeczkę o 5 stopni, a sam dysk również jest znacznie
chłodniejszy.

Jeżeli firma w którym kupisz dyski daje taką samą, 3-letnią gwarancję, to
chyba wybrałbym ten tańszy. O awaryjności jeszcze niewiele można
powiedzieć - zbyt krótko są na rynku.

--
Pozdrawiam,
Sniper