Re: Baracuda III + Low Level Format?

Autor: Kosh (kosh_at_no-spam!.wp.pl)
Data: Sat 16 Aug 2003 - 11:25:59 MET DST

"Peterphk" napisal(la) dnia 2003-08-15 22:34, te oto slowa:

> to zapewne te ktore wrocily do mnie z serwisu zewnetrznego i po jakims
> czasie znowu padly:)

Jak nia ma gwarancji, to ludzie szukaja roznych metod. ;-)

> A tak z ciekawosci zapytam. Pisales o programach do zmiany w adresowaniu
> dysku. Czy te przez ciebie wymienione (mhdd, hddspeed) sa w stanie zrobic
> w/w czynnosc ? Bo zawsze sie zastanawialem skad rzesze userow czerpaly
> informacje na ten temat, ze "sa jakies programy do przesuwania zlych
> sektorow na koniec dysku" ?

To nie sa "doslowne" zmiany w adresowaniu ... ;-)

Oprogramowanie to potrafi przez "weryfikacje nosnika" dokonac
prze-adresowania wylacznie uszkodzonych sektorow (to tzw. re-lokowanie z
uzyciem wbudowanego w elektronike menadzera defektow).

Powyzszy soft "cudem" nie ozdrowi dysku, w ktorym wystepuja powazne
uszkodzenia nosnika czy innych elementow napedu (jak masz pojecie o
S.M.A.R.T. zauwazysz atrybut "Current Pending Sector Count", w ktorym
przechowywane sa informacje o sektorach _potencjalnie_ uszkodzonych -
czesto dobrych, a oczekujacych na ewentulane re-lokowanie).

Co do przesuwania sektorow, to nie sa one napewno przenoszone na
koniec dysku. ;-)

Jednak istnieja metody wylaczenia ostatnich rejonow nosnika
(zakladajac, ze to wlasnie w nich znajduja sie BD'y).

> Przeciez wiekszosc nowych dyskow ma swoj wlasny system "kontroli jakosci" i
> potrafi poukrywac podejrzane sektory tak zeby dysk mogl dalej poprawnie
> funkcjonowac. Czy sa jakies programiki ktore potrafia sterowac tym calym
> systemem ?

Tylko, ze nie zawsze ten system (AWRE / ARR) poprawnie identyfikuje
uszkodzone sektory.

> Ewentualnie czy da sie chociaz podgladnac jak wyglada w
> rzeczywistosci powierzchnia dysku z uwzglednieniem tych zlych sektorow ktore
> dysk sobie ukryl przed uzytkownikiem ?

To zalezy od producenta dysku.
Np. napedy firmy Quantum (czesc Maxtorow) posiada odp. instrukcje
umozliwiajace dostanie sie do mapy defektow (wylacznie odczyt).

--
Best regards, Kosh                      kosh(at)khn(dot)multinet(dot)pl
"Czlowiek stworzony jest na to, by szukac prawdy, a nie by ja posiadac"