Re: Uszkodzony (zablokowany) dysk twardy

Autor: Kosh (kosh_at_no-spam!.wp.pl)
Data: Thu 07 Aug 2003 - 21:42:24 MET DST

"Janek" napisal(la) dnia 2003-08-07 19:55, te oto slowa:

> Pierwszy raz słyszę, że tego typu dyski mają
> w oprogramowaniu password. I niby gdzie to
> siedzi. W Biosie dysku.

Haslo "siedzi" na nosniku.

> Te Biosy nie są typu flash.

A jak myslisz w jaki sposob dokonuje sie aktualizacji firmware'u ...

W napedach dyskowych firmware moze byc przechowywany w pamieci ROM lub
FLASH (o ile dobrze pamietam, pare lat temu byl przechowywany w
wydzielonym obszarze nosnika).

> W programach narzędziowych Seagate nigdzie nie
> pisze o zabezpieczeniach hasłem.
> Hasła na dyski lub partycje są wytworem systemu
> operacyjnego lub korzystają z Biosu płyty głównej.

Eee ... ;-)

Istnieje cos takiego jak "Security Mode Feature Set" czyli
grupa instrukcji interfejsu ATA (>= ATA-3), umozliwiajacych blokowanie
dostepu do napedu z poziomu Hosta.

> Ale może sie mylę, chociaż przy komputerach
> pracuję już 20 lat, a pierwszy mój dysk twardy
> miał 10MB i kosztował starszne pieniądze.

Wiele sie zmienilo przez te 20 lat. :-D

--
Best regards, Kosh                      kosh(at)khn(dot)multinet(dot)pl
"Czlowiek stworzony jest na to, by szukac prawdy, a nie by ja posiadac"