UPSy - prosze o porade

Autor: Kane (kaneaudio_at_neostrada.pl)
Data: Mon 23 Jun 2003 - 15:06:15 MET DST

Witam

Musze kupic UPS`a do do firmowego komputerka - trudno mi sie zdecydowac na
jakis konkrenty model, licze na wasza porade, cena wiadomo ma byc jak
najnizsza ale konieczne sprawy to:

-port komunikacji (najlepiej USB) z komputerem + soft potrafiacy wylaczyc XP
i/lub linuxa.

-czas podtrzymania ma drugorzedne znaczenie (wystarczy ze podtrzymie na
powiedzmy 2-5 minuty caly zestaw) ale z powodu znacznego obciazenia musi
dysponowac dobra wydajnoscia prądową (w komputerze chodza 2 dyski ide, 2
dyski scsi 10k rpm, nagrywara dvd, cdrom, kontroler scsi, procek to duron
1000 ale zostanie wymieniony na dniach na athlona 2,0 a po jakims czasie na
3.0), grafika gf4-440 ale nie wykluczone ze wpadnie tam cos bardziej
pradozernego. - jak wybrac UPS pod takie obciazenie ?
-mile widziany filtr antyprzepieciowy dla sieci i telefonu (aczkowiek
niekoniecznie)

- poza kompem wpiety bedzie monitor 17" (za jakis czas LCD 17") ktory
oczywiscie tez musi byc podtrzymany.

Jestem absolutnym laikiem w tej dziedzinie, prosze mi polecic jakies
konkretne modele i producentow lub przynajmniej parametry elektryczne takiej
konstrukcji ktora mi wystarczy (wat,amper).

Czym tansze tym lepsze ale cena nie jest glownym kryterium.

I drugie pytanie: czy UPSy maja jakies gwarancje co do ochrony przed
przepieciami (burza np.) sprzetu podlaczone przez nie ? Ostatnio u znajomego
na skutek przepiecia (bez burzy !) spalil sie zasilacz dysk i procek (plyta
o dziwo cala) - mial UPSa jakiegos i zastanawia sie czy jest sens i podstawa
dochodzenia odszkodowania.

Pozdrawiam

Kane