Re: Kupiłem Chieftec'a i też jestem happy :-)

Autor: Paweł Paroń (pawelp_at_freeland.lublin.pl)
Data: Thu 19 Jun 2003 - 22:43:26 MET DST

In article <Xns939FE0C5AB7241972_at_213.180.128.20>, Egghead wrote:

> Ale nie o to chodzilo - Szymon napisal, ze u niego w dwufanowym obroty
> sa 200-300 rpm nizsze niz w jednofanowym, zatem jest cichszy. Zapewne
> wiekszosc egzemplarzy tak ma (jest to logiczne - 2 wentylatory maja
> wiekszy cfm w sumie, temperatura nizsza, wiec obroty nizsze).

Właśnie zastanawiam się, czy tak rzeczywiście jest, tzn. czy dwa wiatraki,
umieszczone szeregowo, mogą mieć mniejsze obroty niż jeden, aby uzyskać ten
sam przepływ powietrza. Wyobraźmy sobie wodę zamiast powietrza (żeby nie
było ściśliwe, no i łatwiej sobie wyobrazić, bo powietrza nie widać :), masz
rurkę i pompkę typu "śruba okrętowa", która wytwarza takie ciśnienie, że
woda w tej rurce płynie np. 1m/s. Teraz zamiast jednej pompki dajesz takie
dwie, na wlocie i na wylocie. Czy możesz użyć pompek, które osobno
"rozpędzają" wodę do prędkości mniejszej niż 1m/s, aby w sumie uzyskać
przepływ 1m/s? Wydaje mi się, że nie, bo nie może być tak, że za pierwszą
pompką woda uzyskuje prędkość np. 0,7m/s, a druga rozpędza ją do 1m/s, w
całej rurze prędkość musi być stała. Czyli 1m/s, czyli któraś z tych pompek
musi nadawać wodzie prędkość 1m/s, a chyba nawet obydwie, bo gdy jedna
będzie silniejsza, to ta druga będzie dla niej stanowiła opór. Niech ktoś
mnie poprawi, jeśli się mylę. Z powietrzem i zasilaczem jest inaczej, bo
zasilacz ma dodatkowe dziury, którymi może zasysać "brakujące" powietrze
(gdyby wentylator na wylocie działał szybciej niż na wejściu). Wydaje mi
się, że dwa wentylatory stosuje się raczej ze względu na bezpieczeństwo, a
nie po to, żeby lepiej chłodzić.

Paweł