Re: Testy zasilaczy ATX

Autor: T.M.F. (tfrancuz_at_nospam.mp.pl)
Data: Wed 18 Jun 2003 - 15:47:17 MET DST

> Przeciez pobiera: AMD Palomino, w/g specyfikacji 88W poboru.

Ok, ale czesciej wieksze proce sa w technologii 0,13 mikrona i biora o
te 20W mniej. Poza tym popatrz na dyski - 112W? PKto ma w domowym pc
macierz z 4 dyskow? Zreszta niewazne.

> Czyzbys o takim modelu zdarzyl zapomiec? Widze ze wychodzisz
> z zalozenia ze jesli jakies fakty sa niewygodne, to tym gorzej
> dla nich.

Rozumiem, ze jestes intelowcem:) Ok.
Nie pomijam newygodnych faktow, raczej ty to robisz twierdzac, ze test
jest cytuje "przeprowadzony wzorowo", a jednoczesnie nie ustosunkowales
sie do zadnej z moich krytyk pod jego adresem.
Moge dodac jeszcze kolejne:
- warunki testu - elementy komputera nie wnosza obciazenia czysto
rezystancyjnego tak jak w uzytym tescie (oporniki symulujace obciazenie)
- jaki to moze miec wplyw na wynik? Mysle, ze ogromny w tak
newralgicznym momencie jak wlaczanie komputera.

- kolejny argument to fakt, ze komputer obciaza zasilacz impulsowo a nie
stale jedny pradem - jaka jest odpowiedz testowanych zasilaczy na takie
obciazenie ? Nie testowano... A jest to najwazniejszy parametr,
szczegolnie dla overclockerow.

- co to za test na podstawie pojedynczych egzemplrzy? 3 im sie spalily -
moze to po prostu pech? Jakas wada? A np. 99% takich zasilaczy
przezyloby bez problemow? Nie dowiemy sie. Podobnie z obciazeniem.
Istnieje pewien rozrzut parametrow produkcyjnych, wiec odchylki +/-kilka
% nie sa niczym nadzwyczajnym. To tez trzebaby przetestowac na co
najmniej kilkunastu egzemplarzach danego modelu. Poza tym sadze, ze moce
max. nie sa podawane dla stalego obciazenia.

- nikt nie ocenial jakosci elementow z ktorych wykonano zasilacz, a
przeciez na dluzsza mete to wlasnie jakosc wykonania bedzie decydowac o
stabilnosci zasilacza.

- jezeli wychodzi ci, ze komp bedzie bral 400W to wlozysz do niego
zasilacz 420W ?

Jak juz podkreslilem w poprzednim poscie IMHO najwazniejsze jest
bezpieczenstwo, tzn. zeby przy zadnej mozliwej, ani niemozliwej awarii
nie doszlo do uszkodzenia komputera. Cena nawet super zasilacza to
czesto ponizej 20% ceny kompa, wiec wole, zeby mi zasilacz padl, ale
oszczedzil przy tym komonenty. Lecz takich testow nie przerowadzono...
IMHO caly test obsysa, a wyciaganie na jego podstawie tak
autorytatywnych wnioskow jest zupelnie nie na miejscu.
Troche przydlugie to wyszlo, ale moze pomoze to komus nabrac nieco
krytycyzmu do takich "pseudonaukowych" testow i jednak uruchomic wlasny
rozum przy ich czytaniu, a nie bezkrytycznie wierzyc w to co ktos napisal.