Re: Program do sprawdzania RAM'u

Autor: Czarek Gorzeński (czarek_at_szanty.art.pl)
Data: Mon 16 Jun 2003 - 22:13:17 MET DST

Roger wrote:
> No właśnie jestem prawie pewnien, że mam walnięta kość (wiesza się, gubi
> pliki, czegos mu wiecznie brakuje) ale jestem optymistą i wolę sprawdzić
> programikiem :)

Akurat takie objawy jak piszesz moga wskazywać równie dobrze na problemy
z długością / jakością taśmy IDE, zasilaczem, błędnymi ustawieniami
BIOS-u, złymi sterownikami, przegrzewaniem się procesora / dysków i
kilkoma innymi przyczynami. :)

Co do testowania to programy typowo do testowania pamięci uruchamiane w
specjalnym trybie mogą niczego nie wykryć, kiedy tak naprawdę to pamięć
może być rzeczywiście sprawcą kłopotów. Wielozadaniowe środowisko
Windowsów (mówię o serii NT) stawia zdecydowanie większe wymagania temu
elementowi komputera niż proste testy. Z drugiej strony benchmarki
systemowe czy 3D (3DMark, PCMark, etc), najlepiej puszczone "w pętli",
na kilka godzin non-stop to dobry test, tyle że z niego raczej się
dowiesz, że coś jest nie tak, trudno będzie Ci ustalić, gdize leży
przyczyna.

IMHO pozostaje Ci sprawdzanie komponentu po komponencie, zaczynając od
minimalnego zestawu (mainboard, pamięć, jeden HDD, karta grafiki) i na
minimalnych parametrach ustawionych w BIOS-ie. Oczywiści ejeśli możesz
wymienić pamięci na inne (chociażby pożyczne) i komputer będzie na nich
pracował stabilnie, to można uznać, że mamy winowajcę. ;) Ale to wcale
nie takie pewne z objawów które opisujesz, że one właśnie są przyczyną.

Pozdrawiam

Czarek Gorzeński