Zabezpieczenie komputera przed przepieciami

Autor: Brzezi (brzezi_at_enter.net.pl)
Data: Sun 15 Jun 2003 - 18:46:43 MET DST

Czesc!

Mialem ostatnio wypadek, tzn moj komputer, rano przeszla nademna chwilowa
burza, trwala moze z 15 minut, walnal jeden piorun, o jeden za duzo, gdzies
bardzo blisko mnie..., komos podobno az iskry polecialy z monitora,
natomiast mi i mojemu koledze przepiecie dostalo sie do wnetrza
komputera...

Moj komputer byl wlaczony, poprzez listwe zasialjaca, bepiecznik w niej
znajdujacy zadzialal, ale nic to nie dalo, moj kolega mial zupelnie
wylaczony komputer ale jego to tez nie ochronilo.

Przepiecie dostalo sie poprzez karte siaciowa, przez skretke, ktora jest
przewieszona midzy jego i moim blokiem, u niego w bloku zanjduje sie switch
do ktorego jestesmy obaj podpieci...

Mi sfajczylo sie wszsytko co bylo w slotach PCI (sieciowka, karta
graficzna, tuner tv i plyta glowna), mojemu koledze plyta glowna, sieciowka
i kontroler firewire..., ja mialem o tyle gorzej, a moze lepiej ze tydzien
przed ta katastrofa kupilem nowy sprzet, moze o tyle lepiej ze oddalem do
reklamacji, ale jeszcze nie wiem czy mi to uznaja, plyta glowna nie miala
zadnych fizycznych/wizulanych uszkodzen...

Cale szczescie ze mialem jeszcze stary komputer, to go reaktywowalem, i
narazie moge dzialac...

Tyle tytulem wstepu :), teraz mam kilka pytan:
Siec do ktorej jestem podpiety to cos w rodzaju sieci osiedlowej
udostepniajacej internet, czy gdyby ewentualnie nie uznali mi reklamacji
moge zadac rekompensaty poniesianych strat od prowidera? czy ma on
obowiazek zabezpieczyc siec przed takimi wydarzeniami?
W umowie nic nie ma na ten temat...

I teraz jeszcze takie pytanie:
Jak zabezpieczyc sie na przyszlosc przed powyzszymi sytuacjami? troche sie
tym teraz interesowalem ale nic nie udalo mi sie znalezc, czy sa jakies
filtry przez ktore podlacza sie skretke? jedyne co udalo mi sie znalezc to
filtry do lini telefonicznych...

A co do lini energetycznej, to taka listwa z bezpiecznikiem jest
wystarczajaca?

Czy sa jakies filtry przez ktore mozna podlaczyc antene do tunera tv?

Pozdrawiam
        Brzezi

--
[    E-mail: brzezi_at_enter.net.pl ][    brzezi:~# uptime                       ]
[       Ekg: #3781111            ][     18:29:36 up  1:41,  6 users,  load    ]