Re: ICM

Autor: ksmx (kosma_at_nospam.plusnet.pl)
Data: Sat 14 Jun 2003 - 10:51:35 MET DST

Użytkownik "Marcin W" <dio_at_o2.pl> napisał w wiadomości

> Użytkownik "ksmx" <kosma_at_nospam.plusnet.pl> napisał w wiadomości
> No właśnie czy to oznacza mniej więcej tyle, że w jednym takcie zegara
taki
> procesor Crayowy jest w stanie przerobić więcej danych niż procesor w PC?

Wiesz, nie jestem ekspertem. Ale wydaje mi sie, ze rekordzista jezeli chodzi
ilosc wykonywanych rownolegle operacji jest architektura Power IBM'a.
Dobrze wygladaja tez procesory Sparc.
Co do Cray'a to nie wiem bo wydawalo mi sie, ze Cray zostal przejety
przez SGI i myslalem, ze stosuja procesory MIPS ale w opisie tego komputera
z ICM nic nie jest napisane co do procesorow.

Co do PC. W zasadzie poczynaja od Pentium, ktory mial dwie jednostki
obliczeniowe
(ang. ALU) procesory PC potrafialy wykonywac (czasami) po dwie operacje.
W tym czasie owczesne procesory RISC (1996 rok) potrafily wykonywac
po 4-6 rozkazow w jednym takcie zegara.

Intel rowniez systematycznie zwieksza ich ilosc jednostek obliczeniowych
(ALU,
aritmetical logical unit), nie wiem ile tego jest w PIV ale spokojnie sa 4
albo wiecej.

Problem z PC polega chyba na tym, ze wciaz soft nie jest optymalizowany
 tak aby np. argumentem dle jednego ALU nie byl wynik z drugiego ALU bo
wtedy obliczenia jednego z potokow (ang. pipeline)
po prostu stoja albo gorzej potok musi byc wyprozniany.

> Z tego co mówiłeś to 500MHZ Craya odpowiada 2GHZ PIV, czy wynika to z
> architektury RISC czy np. z większej pamięci cache?

Kilka rzeczy odnosnie samych procesorow:

1) Architektura RISC,
2) Architektura superskalarna (wiecej niz jedna jednostka ALU),
3) Wiecej uniwersalnych rejestrow i wogole wiecej rejestrow,
4) Na ogol wieksza pamiec Cache,
5) 64 bitowa architektura, 64 bitowy kod,
6) Specjalizowane uklady predykcji skokow (ang. branch prediction),
7) i wiele wiele innych rzeczy o ktorych nie ma zielonego pojecia....

I kolejna rzecz. Wezmy PIV. Tak naprawde to jest pelnowartosciowy RISC....
Problem w tym, ze caly czas emuluje (udaje) komputer zgodny z rozkazami
8086....czyli daje procesor CISC.

ksmx