Re: Wiatrak na procku ma wydmuchiwać czy wdmuchiwać?

Autor: Sniper (sniper10000_at_NO_SPAM.poczta.onet.pl)
Data: Fri 13 Jun 2003 - 12:25:56 MET DST

Użytkownik "Paweł Paroń" napisał:

> nie ma powodu, żeby pompować powietrza przez całe
> pudło i do tego w sposób niemal przypadkowy.

To czy jest sens, czy nie ma, zawsze podlega dyskusji.

Jeżeli przyjrzysz się potężnym serwerom, zobaczysz jak mocno jest
rozbudowany system chłodzenia w takich maszynach. Niemalże w każdym
przypadku stosuje się identyczne rozwiązania: nadmuch od przodu obudowy
zasysający zimne powietrze, przelot w okolicach procesora (z dodatkowym
własnym chłodzeniem) i wydmuch gorącego powietrza z tyłu obudowy.

W desktopach powinno być podobnie, z tą różnicą, że nie każdy zestaw wymaga
aż tak zaawansowanego chłodzenia. Ale podam przykład z własnego komputera:
Athlon 1800+, 256 RAM'u, GF 2 MX (to akurat dziecinka). W pudle dodatkowo 4
potężne dyski 7200 obr., 2 mniejsze 5400, CD, nagrywara i 5 urządzeń na PCI.
Z własnych obserwacji zauważyłem, że większość gorącego powietrza w obudowie
pochodzi od dysków nagrzewających się w potwornym tempie. Skonstruowałem
system chłodzenia polegający na umieszczeniu 3 wentyli z przodu i 2 z tyłu
obudowy. Dodatkowo każdy dysk posiada własny wentyl przykręcony od spodu.
Całość sterowana przeze mnie, własnej konstrukcji interfejsem. W momencie
gdy WYŁĄCZĘ dodatkową wentylację, temp. w obudowie w ciągu 5 minut osiąga
ok. 45 stopni, na procesorze dochodzi do 65, a nawet poczciwy GF 2 MX, SB
Live! i pamięci nagrzewają się do ogromnych temperatur. Włączenie aktywnego
nawiewu pozwala mi na utrzymanie temp. w obudowie na poziomie temp.
pokojowej i nieco ponad 30 stopni na procesorze. Bez tego chłodzenia już
dawno skopciłbym połowę sprzętu.

Przyznasz chyba, że do mocno rozbudowanych zestawów potrzeba jednak pomyśleć
o lepszym chłodzeniu.

> Większym kosztem uzyskujesz gorszy efekt.

Jak czytałeś wyżej, koszt może faktycznie trzeba ponieść, ale jeśli się
wszystko umiejętnie skonstruuje, zmniejszy napięcia na wyjących wentylach,
to efekt jest naprawdę niezły.

Pozdrawiam,
Sniper