Re: komp do obrobki video

Autor: Wookie (wookie_at_post.pl)
Data: Fri 06 Jun 2003 - 01:05:17 MET DST

On Thu, 5 Jun 2003 23:37:43 +0200, "xmarcel"
<xmarcelx_at_nospam.gazeta.pl> wrote:

>witam
>kolega chce zlozyc kompa do obrobki filmow nagranych cyfrowa kamera.
>niestety niemam doswiadczenia w tej materii, wiec prosze szanownych
>grupowiczow, ktorzy maja z tym cos wspolnego o porade odnosnie konfiguracji
>takiego sprzetu. chodzi mi glownie o
>1.plyte
>2. procesor
>3.pamiec
>3. grafike
>4.karte do obrobki video (ew. co myslicie o samym kontrolerze firewire??)
>

>wielkie dzieki za wszystkie sugestje
>pozdrawiam

Przy dzisiejszych osiagach sprzetu praktycznie wszystko dzis
produkowane sie nadaje. Ja juz na Celerku 600 nie mialem problemow.

- procesor moze byc dowolny dzisiejszy (czyli nowy, dostepny w
sklepach) np. Athlon1600+ lub jakis P4,

- w miare dobra plyta (ASUS, MSI, raczej nie ECS) ale nie musi byc
wcale wypasiona i kosztowac 600zl - taka za 350zl spokojnie wystarczy

- 256MB RAM spokojnie wystarczy - z mojego doswiadczenia nie
zauwazylem zbytniej poprawy wydajnosci przy zwiekszeniu pamieci

- szkoda kasy na karty dedykowane do obrobki VIDEO - zazwyczaj
przeplaca sie znacznie za samo slowo "dedykowana" pomimo iz czesto
jest to zwykly kontroler FireWire z jakims programikiem. Oczywiscie te
drozsze karty maja bajery typu kompresowanie mpeg w locie itp, ale
amatorowi jest to zupelnie zbedne i defacto nie daje mu zadnych
dodatkowych mozliwosci "kreatywnych", a roznica w kosztach kolosalna.
Reasumujac, najzwyklejszy kontroler FireWire bedzie OK

Najwazniejsze moim zdaniem sa tu Dyski twarde - najlepiej dwa i zeby
byly pojemne (filmy z cyfrowki zajmuja 3,5MB/sek czyli 12GB/godz). Tak
jak poprzednio - kazdy dzisiejszy dysk bez problemu spelnia wymogi
cyfrowej obrobki VIEDO. Wazne by byly dwa poniewaz programy do obrobki
co chwila "przewalaja" film z jednego miejsca w drugie i jesli dzieje
sie to w obrebie jednego dysku to powoduje to znaczne spowolnienie.

Druga wazna sprawa to DV IN w kamerze - bez tego nie bedziesz mogl
zgrac obrobionego filmiku zpowrotem na kamere, a warto gdyz obrobiony
film odegrany na monitorze ma o wiele gorsza jakosc niz ten sam film
puszczony z kamerki (po uprzednim zgraniu lub "w locie" - prosto z
komputera ale poprzez kamere). Jest to spowodowane o wiele lepszymi
algorytmami dekompresji jakie sa w kamerach a poza tym na monitorze
nie uzyskasz przeplotu (tzn. moze sie jakos da, ale to nie jest
proste). Oczywiscie mozna puszczac to przez wyjscia TV-OUT z karty ale
jakosc jest baaardzo marna a jesli ma byc lepsza to potrzebna bedzie
specjalizowana karta ktora kosztuje krocie i lepiej juz doinwestowac w
kamere z DV IN.

To tyle tak po krotce. Powyzsze porady byly pisane pod katem wydania
jak najmniejszej ilosci pieniedzy a przy tym uzyskania pelnych
mozliwosci obrobki (amatorskiej). Jesli kolega nie szczypie sie z kasa
to oczywiscie im szybszy procesor tym lepiej bo szybciej beda sie
obrabialy filmy (a czas ten potrafi byc dluuuugi w zaleznosci od
ilosci efektow itp. - np. 10 minut filmu moze byc obrabiana przez 30
minut, ale moze to trwac i 3 godziny - tu sie liczy procesor). Mozna
tez zainwestowac w duze dyski.

Lukasz