CHIP jest glupi ;)

Autor: indigo (indigo1980_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 02 Jun 2003 - 14:15:26 MET DST

(z gory i z dolu sorry za dlugi post)
Witam!
    Tak sie chcialem z Wami podzielic pewna opinia natemat ww.
czasopisma.Otoz byl czas, ze slepo wierzylem w jakosc testow sprzetu w
CHIP'ie - gdy przymierzalem sie do jakiegokolwiek zakupu najpierw godzinami
wertowalem numer po numerze poszukujac jaki najlepszy dysk, jaka karta
graficzna itd itp. Od jakiegos czasu IMHO jednak testom CHIPA wierzyc nie
mozna - wydaje mi sie, ze Panowie postawili na ilosc, a nie jakosc
przeprowadzanych testow, boje sie rowniez, ze niekiedy na ostateczna ocene
danego urzadzenia wplyw ma firma je produkujaca/dystrybutor (zreszta to
zdaje sie nie dotyczyc jedynie tej gazety).Przyklady: chociazby plyty glowne
Abita - jak swiat dlugi i szeroki wiadomo, ze ostatnie egzemplarze nie
rownaja sie tym sprzed paru lat, kiedy to Abit przezywal okres swietnosci
(wystarczy przejsc sie po sklepach, przynajmniej w Krakowie, na stanie
Abitow nie ma wcale, albo jakies pojedyncze egzemplarze - sprzedawcy boja
sie sprowadzac, bo co drugi idzie do reklamacji (wybuchajace kondensatory
itd) - a co w Chipie? Abit w scislej czolowce... Monitory 17/19 cali? Prosze
bardzo: prym wiedzie Samsung, jakosc obrazu 100/100, a chocby w Tomshardware
oceniony zostal na jednym z ostatnich miejsc (a wachlarz testowanych marek w
obu testach podobny) - i komu wierzyc? To tylko dwa przyklady. A co do
samych procedur testowych to tez nie jest najlepiej: Test coolerow dla P4 -
przeprowadzony tak, ze kazdy znajacy sie na rzeczy by sie usmial - test
bazuje na porownaniu temperatury procesora, podobnie zreszta jak testy
coolerow na www.tweak.pl (niestety)- a jaka temperatura otoczenia?, jaki
procesor?, pod jakim obciazeniem? (czy wogole obciazony?), jesli tak to
czym: prime, CPU stability test..?,a podstawowa sprawa: wspolczynnik C/W -
owszem w Chipowskim programiku TopTen mozna go znalez, ale wystarczy
kalkulator zeby zobaczyc, ze cos jest nie tak: kilka coolerow ma ten sam
C/W, a roznica temperatur procesor-powietrze rozna, czyli co? Na roznych
procesorach testowali?, przy roznym obciazeniu?, czemu nie podaja mocy
wydzielanej przez procek? - to przeciez mozna znalez chocby na www.intel.com
(dla inteli of korz).Druga sprawa, ze wyniki sa malo wiarygodne jak dla
mnie: sam mam Thermaltake Volcano 7+ na Celeronie2.2_at_2.75 (moc wydzielana
przy max obciazeniu (prime95 sie nada) = 73,73 W (jak to liczyc?
www.benchtest.com) - pare dni testowalem ww. cooler, przy roznych
ustawieniach rpm i C/W wyszlo (a dokladniej wyszly, bo dla roznych rpm sa
rzecz jasna rozne - czego w Chipie nie byli uprzejmi uwzglednic..) inne od
tych w Chipie.A ja naprawde przylozylem sie do roboty:termistory w roznych
miejscach wlotu powietrza do coolera, termometr wlasnej roboty
(www.benchtest.com) , 2 razy kalibrowany, wyniki zbierane przez MBM, na ich
podstawie sporzadzone wykresy w Excelu, kilkadziesiat wartosci C/W dla
roznych rpm, nastepnie usrednione, bledy pomiaru wyznaczone metoda
propagacji bledow itd. itp. A co w Chipie: jakies jedno C/W nie wiadomo dla
jakiej wartosci rpm, nie wiadomo nawet czy zmierzone, czy przepisane z
pudelka... A sama pozycja w rankingu? Jedna z ostatnich - dla C/W podanego
przez nich i wynoszacego 0,25, co wskazuje na ustawienie rpm na high - ten
sam cooler na www.tweak.pl na tym samym ustawieniu przy podobnym odwalaniu
roboty jak w Chipie - miejsce pierwsze.. no comments. Ja akurat blizej
przyjzalem sie i zweryfikowalem testy coolerow, ale mysle (jestem pewien) ze
gdyby zerknac na testy innego sprzetu to ich wykonanie wola podobnie jak tu
o pomste do nieba. Podsumowujac: sa ludzie, ktorzy, podobnie jak ja kiedys,
ufaja Chipowi bezgranicznie, czasopismu ktore pretenduje do miana najlepszej
pozycji poswieconej komputerom na rynku wydawniczym, wydaje mi sie, ze
trzeba im uswiadomic, ze to jedna wielka sciema.
Pozdro!
indigo