Re: Wymiana elektroniki w uszkodzonym dysku

Autor: Zbyszek T. (zbyszek_at_zbyszek.net)
Data: Mon 26 May 2003 - 17:07:21 MET DST

> Czyn nowe dyski wszystkich firm mają takie "zabezpieczenie"? A może w
> serwisie Fujitsu coś "ściemniali"...?

Wymieniałem płytkę w dysku Fujitsu ATA 40GB 5400 obr/min (dokładnego symbolu
nie pamiętam). Cała operacja była bardzo prosta, zakońcyła się pełnym
sukcesem i żadnego zabezpieczenia nie uświadczyłem. A właściwie jaki cel
miałby producent we wprowadzaniu tego typu zabezpieczeń? Bo w tej chwili nic
nie przychodzi mi do głowy... Gdyby jeszcze urządzenie zapisywało w EEPROMie
jakieś informacje specyficzne dla danego egzemplarza (tablica zrealokowanych
sektorów, S.M.A.R.T.), to byłbym w stanie uwierzyć w takie zabezpieczenie
"dla dobra użytkownika", ale AFAIK, wszystko jest wciąż zapisywane w
zarezerwowanym cylindrze na samym dysku (bardzo jednak prawdopodobne, że w
tej kwestii się mylę).

--
Zbyszek T.