EPOX 8RDA+, nForce2 czy memtest86 sux ?

Autor: Dentarg (den_at_it64.com)
Data: Fri 23 May 2003 - 10:28:34 MET DST

Wczoraj dostałem do skonfigurowanie komputer

EPOX 8RDA+
Sapphire 9100 128bit 64 MB (trudno było kupic ;))
512 RAM (2x256 dla dual channel) 333
A 1700+ z serii teoretycznie potrafiącej 3000+ :))
HDD 80 WD 8 MB Cache
Do tego CD i fajny monitor NECa 17".
Wszystko w gustownej obudowie Enlighta z zasilaczem real 300W :).

Komputer niby działa stabilnie, ale memtest86 na powyższych pamieciach
wysypywał się na 3 tescie - błędów było w setki tysięcy, czyli
naprawde cienko. Pamięć jest noname 333, więc od razu ją posądzałem o
kiepską jakość. Zmiana w biosie timingów pamięci na naprawde słabe
3-3-3-7 powodowała tylko trochę mniejszą ilość błędów :((. Wszystko w
trybie dual channel

Od razu wymiana modułów na moje Samsungi TCB-4 :)), które z KT400 przy
taktowaniu 333 na def. voltage działają z timingami 2-3-3-6. Z takimi
parametrami na Epoxie od razu mnóstwo błędów juz przy trzecim tescie
... mniej agresywne ustawienia pamięci (3-3-3-7) powodują to że błędy
pojawiają sie masowo dopiero w 5 teście memtesta. Ustawienie dual
channel. Potem test obu kości w jednym banku ... to samo :((, choć
błędów jakby mniej :).

Jeszcze nie testowałem pamięci na 266 MHz (właśnie test 4 jest w
połowie). Ale nie wydaje mi się zeby winne były pamięci które w innych
płytach działają z timingami 2-3-3-6 a tutaj nie chcą poprawnie
działać z 3-3-3-7. Posądzam płytę (chipset) lub zasilacz, bo czytałem
na grupie, że kilka osób z obudowami Enlighta narzekało mocno na Epoxy

Przeglądałem nowe BIOSy EPOXa i w opisie żadnego z nich nie znalazlem
żeby usuwał jakieś problemy z pamięciami :(.

W opisie memtesta w części dotyczącej testu nr 5 jest napisane, ze na
jego podstawie trudno wyrokować czy uszkodzony jest ram, czy inny
podzespół komputera, bo test ten wykorzystuje mocno cache procesora,
chipset, itp ... nie można nawet na jego podstawie stwierdzic
jednoznacznie (bez wyjmowania z płyty) która z kości jest uszkodzona,
bo adresy podawane przez memtesta w tescie 5 są podobno dość mocno
przybliżone ;(.

Pytanie, czy komuś bez problemu przechodzi kilka razy cały memtest86
na EPOXie 8RDA+ z pamięciami pracującymi na 333 MHz lub więcej ?
Może problemem jest to że procek pracuje obecnie na FSB 133, czyli
asynchronicznie z ramem (ale nie wiem na razie na ile procek stabilnie
działa :)). A może błąd jest w samym memteście ? Choc w FAQ żadnej
takiej wiadomości nie widziałem ;((.

Właśnie piąty test zakończył się pomyślnie przy 266 MHz z timingami
3-3-3-7 ;) ... hmmm (pamięci Samsung TCB-4).

Ktoś ma jakiś pomysł ? Może nowy bios pomaga ? Mój jest z 03-05-2003
(z marca czy z maja ? :)).

Zaraz dalsze testy ... procek na 166 z mniejszym mnożnikiem spróbuje,
a co potem to nie wiem :(.

pzdr,
Dentarg

--