Re: Zle sektory na dysku

Autor: Michal Kawecki (kwinto_at_2com.pl)
Data: Wed 21 May 2003 - 23:48:29 MET DST

Użytkownik "tonery" <tonery_at_gazeta.pl> napisał w wiadomości

> Formatowanie niskopoziomowe wykonuje sie tylko raz w procesie
> produkcji dysku. Zreszcza specyfikacja IDE nie pozwala na takie kroki
> uzytkownikowi komputera. Mozliwe to było jedynie w trybie
> rzeczywistym na dyskach z interfejsem ST506 (i innych starszych)
> stosowanych w PC XT. Wtedy wykorzystywało sie w dosie przerwanie
> INT13.
>
> Wszyscy ktorzy tu pisza i zalecaja formatowanie niskopoziomowe
> poprostu kłamia. Problem ten był juz poruszany wiele razy i nie mam
> pojecia dlaczego wiele osob nadal wierzy, ze kazdy w domciu moze
> [...]
Hm. Nic dodać, nic ująć ;-).
Dodam jeszcze tylko parę ciekawostek:

- fragment opisu programu Drive Fitness Test (Hitachi/IBM):
Low-level format utility (use DFT Utility option: Erase Disk)

- z opisu DLG Diagnostic (Western Digital):
The Diagnostics utility allows you to test the drive, print results for
last drive tested, repair errors found during the Test Drive option and
write zeros to the drive (low-level format).

- z FAQ supportu dysków Samsung:
Question
I am getting errors when trying to format a samsung drive
during high level formatting.
Is there a low level utility that I can download?

Answer
You cannot format the disk drive at low level.
The servo, sector layout and defect management information
contained in the low level format is designed to last
the life of the drive.
As such, this information cannot be overwritten
outside of the factory.
But we will attach a file which makes a hdd the same status
as that of when you purchase a hdd newly,
that is, status of no data and status to be formatted newly.

Jak widać - low-level format to nic innego, jak po prostu zerowanie
zawartości sektorów dysku. Nie ma to nic wspólnego ani z ich ponownym
zaznaczaniem na powierzchni talerzy, ani z ich naprawą.

Jeżeli na dysku pojawiają się uszkodzone sektory, to znaczy, że zapas
rezerwowych sektorów na dysku został wyczerpany i nie ma ich czym
zastąpić. Wyjątkiem może być sytuacja, kiedy bad-sektory są zaznaczane w
samym systemie plików, ale wynika to z zupełnie innej przyczyny niż ich
fizyczne uszkodzenie - w związku z czym elektronika dysku takich
sektorów nie traktuje jako uszkodzonych i ich nie realokuje. Może to być
celowe działanie (jakiś klucz zabezpieczający), albo problem na linii
dysk <==> system (np. wadliwy/przetaktowany kontroler, uszkodzona taśma,
złe sterowniki, błędy w firmware dysku, nieprawidłowe wykrywanie dysku
przez BIOS płyty głównej, czy też wahnięcia napięć prowadzące do błędów
odczytu). I tylko takie "bad sektory" można IMHO ewentualnie usunąć, na
przykład poprzez wyzerowanie ich zawartości, tj. usunięcie znacznika
"bad".

Jak coś pokręciłem, niech mnie ktoś poprawi, w końcu człowiek całe życie
się uczy... ;-)

M.