Re: Zabezpieczenie kompa przed burza i elektrownia

Autor: Roger (mrroger_at_poczta.onet.pl)
Data: Wed 21 May 2003 - 10:59:35 MET DST

Pawel Galinski poslugujacym sie adresem <galinski.p_at_wp.pl> napisał(a):

> Sytuacja wyglada tak : mam kompa podlaczonego do sieci lokalnej kablem
> typu skretka, czesc kabli jest rozwieszonych nad ulica, ja jestem
> podlaczony do switcha, ktore co jakis czas padaja w czasie burzy.

Jest mozliwość uziemienia HUB'ów, ale to nigdy nie daje 100% pewności...
Preferuje takie zabezpieczena tylko dla userów, którzy niemogą (niema ich),
zapomnieli lub im sie nieche wyłanczać wtyczek z HUB'ów i zasilania.

> Jak zabezpieczyc kompa , tak zebym mogl bez obawa zostawiac go
> pracujacego nawet w czasie burzy ?

Jak wyżej - NIEISTNIEJE 100% sposób - dlaczego? Juz tłumaczę:
Wiesz co to jonizacja? Jest to zjawisko fizyczne które polega na wytwarzaniu
ładunków poprzez tarcie.
    Nawet jeśli nie ma burzy, jest lato i kabelki sie porozciągały, ruszaja
sie na wietrze mogą wytworzyć się ładunki które "mogą" uszkodzić przekaźniki
i koncentratory w sieci. Jest to tylko teoria w praktyce jest to niemozliwe
aby się tak duże wytworzyły, ALE - podczas burzy gdy następują b. duże
wyładowania elektromagnetyczne, kabel jest mokry, pociera o drugi, nadodatek
jeszcze w środku zyły sie ruszają - nasępuje wtedy wzrost potencjalnego
zagrożenia powstania ładunków kilkadziesią razy wzwyż.
    Dlatoego zaleca sie stosowanie kabli izolowanych (ekranowanych) np. UTP
naszej kochanej T.P. s.a <Łeeee> i ponadto uziemienie ich. Uziemienie
polega na zbudowaniu "nawet nie urządzenia", zlutowaniu do kupy paru
oporników i kondensatorów o takim oporze, aby nie przepuszczały napięcia
mniejszego niz 9V (12V), a większe jakie sie pokazuje podczas burzy było
odprowadzanie przez nie do kabli, które następnie prowadzą do ziemi lub
uziemionego gniazdka.
    Uziemić się powinno, komputery (obudowy) wraz z k. sieciowymi i tu
również dwa powody:
1. Burza
2. Komputery w sieci podłączone są do różnych faz na słupach (kilka ulic)
może wtedy na obudowie pojawic się napięcie 230V i uszkodzic uzytkownika :)
i sprzęt
oraz pozabezpieczać koncentratory i wszystkie żyły w kablu.

Oczywiście to teoria, sa tacy co niemają nawet połowy z w/w zabezpieczeń, a
sieć bezproblemowo działa im 5lat :))

Uffffff zmęczyłem się...

--
Pzdrv