Re: kilka pytań o pen drive [Hama]

Autor: Grazyna (kuzynkagra_at_gazeta.pl-wytnij)
Data: Tue 20 May 2003 - 15:32:23 MET DST

radar napisał:
> Hi,
>
> nabyłem ww ustrojstwo (allegro/128MB/150zł) fajnie działa i jest
wygodny,
> jednak nurtują mnie 2 sprawy (nie mam instrukcji):

Bardzo lubię te urządzonka, więc chciałam znaleźć dla ciebie instrukcję,
ale nie wiem, jaki masz pen drive. - na stronie HAMA są sterowniki do
dwóch modeli, FlashPen i FlashPen Mini. Instrukcję (po angielsku,
niemiecku i francusku) znalazłam tylko dla tego drugiego modelu:
www.hama.de/web-bilder/download/treiber/usb/manual.zip

> - jak założyć hasło (i czy ma to jakikolwiek sens biorąc pod uwagę ew.
> możliwość złamania)

W instrukcji jest tylko opisana instalacja sterowników dla wymagających
tego systemów, nic tam nie piszą o możliwości założenia hasła, więc ten
problem masz z głowy (chyba że chodzi o inny model, który być może ma
taką funkcję). Przy zakładaniu hasła trzeba wziąć pod uwagę, że
umożliwiająca to aplikacja musi być dostępna na wszystkich komputerach,
na których chce się korzystać z tak zabezpieczonego pen drive'a -
przynajmniej ja się dotąd nie spotkałam z innym rozwiązaniem, chociaż z
ciekawości już ładnych parę instrukcji przeczytałam. Jeśli chodzi o
bezpieczeństwo, to jest różnie - jak ze wszystkimi hasłami. Najczęściej
po kilkukrotnym podaniu nieprawidłowego hasła możliwy jest już tylko
format. Zamiast hasła zawsze można sobie ewentualnie użyć jakiegoś
programu do szyfrowania danych.
> - czy ww pen umozliwia botowanie bo nie ma osobnego przełącznika (czy
> raczej realizuje to bios)

Płyta główna i BIOS muszą umożliwiać bootowanie z USB, inaczej
najmądrzejszy przełącznik nic nie da. Reszta zależy od tego, o jaki
system operacyjny chodzi, od oprogramowania pen drive'a i od tego, z
jakich konkretnie napędów USB BIOS pozwala bootować. Pen drive'y z
przełącznikiem FDD/HDD mają taką zaletę, że przy pracy w trybie FDD
można z nimi zrobić dokładnie to samo, co ze zwykłą dyskietką, czyli i
wybór systemów do bootowania jest większy, i programy wymagające
dyskietek mają na czym zapisywać dane (co się przydaje w komputerach bez
FDD).

Pozdrawiam i życzę przyjemnego używania nowej zabawki :-)
Grażyna