Re: chłodzenie wodne - CPC?

Autor: Yankee (pjank_USUN_at_TO_home.pl)
Data: Tue 13 May 2003 - 20:22:58 MET DST

Jacek Popławski pisze:
> Po dobrej opinii znajomego postanowiłem zaznajomić się z ofertą cpc.pl, wygląda
> ciekawie, za niecałe 300zł mogę mieć:
>
> - WaterCooler 12dB plus
> - Blok wodny chipsetu
> - Blok wodny grafiki (GPU)
> - Wskaźnik przepływu
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Tego myślę, że można sobie całkiem podarować. Ja go po pewnym czasie całkiem
odłączyłem, bo :
- zbierało się w nim powietrze (przy normalnym ułożeniu wlot i wylot wody
są u dołu, a u góry tej "bańki" zbierało się powietrze) i ograniczał przepływ
wody (po paru godzinach powietrza było do połowy i wiatraczek i tak przestawał
się kręcić, więc na co mi taki "wskaźnik"?).
- przy naprawdę cichym otoczeniu ten wiatraczek był źródłem "hałasu" - było
w nim normalnie słychać jak drucik (oś na której obraca się "wiatraczek")
ociera się o szklaną obudowę i lekko skrzypi ;-)

> - Klej termoprzewodzący THERMOPOX 85 CT
> - Pasta termoprzewodząca Thermopox 75AGS
> - Waterdos SIM 28 15ml
> - Synchroniczny włącznik zasilania 30W

Mam dokładnie to samo + blok do HDD - włącznik zasilania (bo po co ? pompki
i tak u mnie pracują non stop).

> Mój komputer to Athlon XP 1800, płytka Soltek 75DRV5, karta Radeon 9100 i
> obudowa Enlight. Nigdy nie zamierzam podkręcać sprzętu.

Althlon XP1700+@2400+, Asus A7N8X Deluxe, ATI Radeon AIW, 2 x BarracudaIV 60GB

Temp. procka 37-45 st. Gdyby nie te dwa dyski, byłoby chyba trochę mniej (w tej
chwili one potrafią osiągnąć ponad 50st., czyli więcej niż procek).

> Przejrzałem opinie ludzi na grupach, także na pl.comp.pecet i są raczej
> negatywne. Czy możecie mi wyjaśnić co jest takiego złego przy takim
> rozwiązaniu?

Wg mnie - albo coś źle podłączyli (np. zagięte lub nieodpowiednio rozwinięte
rurki, źle zamocowany blok itp.) albo po prostu spodziewali się cudów - że
procek podkręci się 2 razy bardziej niż przy chłodzeniu powietrzem.
Tutaj przede wszystkim chodzi o ciszę - a wydajność można chyba porównać do
średnio zaszumionego paroma wentylatorami komputera.

> Sprawdzałem głośność mojego zestawu po odłączeniu wentylatora na procesorze,
> karty graficznej i zatrzymaniu wentylatora na płycie palcem - było dużo lepiej
> (szumiał już tylko dysk i zasilacz w Enlight).

Ja teraz przy zamkniętej obudowie obudowie słyszałem (podobno całkiem bezgłośne)
Barracudy - dopóki nie wyciszyłem dodatkowo obudowy. Trochę się dyski bardziej
po tym grzeją ale nie na tyle, aby im to zaszkodziło.
Zasilacz jest cichutki (dobry, niskoobrotowy wentylator).

> Czy taki zestaw daje słabe chłodzenie? Jak już pisałem niczego nie podkręcam. A
> może jest niebiezpieczny dla komputera? A może wreszcie jest coś ciekawszego do
> kupienia?

W tej cenie - wątpię.
Niektórzy piszą, że za 300zł to już niby można kupić coś "porządnego". Czyżby ?
Łącznie z blokami na inne elementy (nie tylko procesor) i równie *bezgłośne* ?

Zgodzę się, że ten zestaw z której strony by nie patrzeć wygląda tandetnie, ale
mimo to działa i jestem zadowolony. Jest to moja pierwsza przygoda z chłodzeniem
wodnym, a zdecydowałem się na niego trochę z ciekawości i dlatego że cena jest
przystępna. Teraz, gdy już wiem co to w ogóle jest WC, jak to działa, jak to
podłączać i czego się spodziewać... teraz może bym się skusił na coś droższego
(choć póki co nie widzę takiej potrzeby). Jednak na początek ten zestaw jest
w sam raz.

pozdr. Yankee