Canon i550 vs. HP 5550 (długie)

Autor: ZS (zdenekKASUJsmetana_at_o2.pl)
Data: Tue 13 May 2003 - 15:12:42 MET DST

Ostatnimi czasy ja sam oraz paru znajomych zastanawiało się nad
wyborem drukarki atramentowej, więc zrobiłem mały risercz
w celu porównania przedstawicieli drukarkowej klasy B/C czyli
Canona i550 oraz HP Deskjet 5550.

Żródła: internet, wizyta w MM, obejrzenie obu drukarek, porównanie
wydruków testowych przygotowanych przez producentów na papierze
photo, obejrzenie wydruków na papierze zwykłym z Canona i550
(akurat był podłączony na żywo, jakaś hostessa go obsługiwała).

Zasadniczo drukarka miałaby służyć do drukowania zdjęć cyfrowych
większego formatu (głównie A4) oraz wydruków czarnych ze
sporadyczną grafiką prezentacyjną.

Przyjąłem jakość wydruku zdjęć za kwestię relatywnie mało istotną,
albowiem:

- koszt odbitki 10x15 w fotolabie wynosi ok. 1 PLN, a jakość żadnej
drukarki w cenie <1000 PLN labu nie pobije; widać to nawet na
referencyjnych wydrukach HP PhotoRetIV na papierze Photo Glossy.

- drukarka może się sprawdzać przy większych wydrukach kolorowych,
a takowe ogląda się z nieco większej odległości (nie zwraca się
dużej uwagi na szczegóły), ponadto wydruk A4 w labie to już
wydatek na poziomie 10 PLN - drukarka może być tańsza.

Za kwestie istotną uznałem natomiast koszta eksploatacji.
Istotną, ale bez przesady: gotowy zamiennik chętnie kupię,
nie mam zamiaru tracić czasu i zdrowia na zabawy ze strzykawkami.

1. KOSZTY DRUKU CZARNEGO:

Atramenty zamienniki do Canona mają jakoby pojemność 29 ml,
kosztują ok. 25 PLN. Piszę jakoby, bo znalazłem info że mają
identyczną pojemność, podczas gdy na zywo gołym okiem widać
że czarny jest większy :)

Zamiennik do HP5550 19ml black kosztuje na WGK 65PLN, czyli jakieś
3x drożej. Co prawda teoretycznie w Canonie może nawalić głowica
(chociaż obecnie mają one wystarczać ponoć na cały okres żywotności
drukarki), ale nawet jeśli raz na 10 atramentów trzeba by kupić
oryginalną głowicę (150 PLN), to i tak koszt po zużyciu
10 pojemników:

HP: 10x60 = 600
Canon: 10x25 + 150 = 400

Jak widać w wariancie PESYMISTYCZNYM (rozwalenie głowicy) różnica
250 PLN w kosztach zakupu zwraca się po wydrukowaniu ok. 4000 stron,
jeśli wszystko będzie działało prawidłowo, nastąpi to gdzieś
w okolicach 2000 stron.

Ciekawostka: wg danych HP, 5550 z 19ml wydrukuje 400 stron przy 5%
zaczernieniu, a Canon (też wg własnych danych) ok. 330 (z 29 ml!)
- wynik HP wygląda mi "nieco" podejrzanie, myślę że spokojnie do
porównań mozna przyjąć, iż wydajność zbiorników jest podobna.

Poza tym, w Canonie cały czas korzysta się z oryginalnej głowicy
zaprojektowanej do długotrwałej pracy, natomiast regenerowane
atramenty HP to małe oszustwo, bo zintegrowaną z tuszem głowicę
zaprojektowaną do jednorazowego użytku stosuje się wielokrotnie,
co z pewnością ma negatywny wpływ na jakość wydruku.

2. KOSZTY EKSPLOATACJI COLOR/PHOTO:

Canon ma separowane atramanty kolorowe - w tym momencie
można by uznać temat niemal za zamknięty (przynajmniej dla
grafiki prezentacyjnej), policzyłem jeszcze tylko z grubsza
koszty wydruku zdjęć. Niestety dokładniej zrobiłem to tylko
dla Canona, bo w HP trudno się połapać - choćby z tego
powodu, że zasadniczo dla osiągnięcia jakości PhotoRetIV
powinno się dokupić dodatkowy zbiornik photo nie dołączany
do drukarki (+120 PLN).

Koszt wydruku zdjęcia A4 w labie: ok. 10 PLN
Koszt wydruku zdjęcia A4 na Canon i550:

Przy założeniu że:
- równomiernie zużywamy każdy atrament z CMYK,
- polegamy na deklarowanej przez Canona wydajności:
    Black BCI-3eBk - ok. 330 stron przy 5% pokryciu
    Cyan BCI-3eC - ok. 470 stron przy 5% pokryciu
    Magenta BCI- 3eM - ok. 470 stron przy 5% pokryciu
    Yellow BCI - 3eY - ok. 470 stron przy 5% pokryciu
- przyjmujemy koszty:
    kartka A4 Glossy Photo ok. 2 PLN / sztukę
    każdy atrament Canon zamiennik ok. 25 PLN / sztukę
    bez kosztów amortyzacji drukarki
- drukarka sumarycznie powinna pokryć 200% powierzchni kartki,
  a nie 100%, bo kolor jest najczęściej mieszaniną składowych,
  rzadko kiedy będzie to "czysty" C, M, czy Y.

Wychodzi 470/5/2 = 47 stron, po czym do wymiany idzie komplet
atramentów CMY i nieco ponad 1.4 wkładu atramentu czarnego,
czyli 3x25 + 1.4x25 = 110 PLN czyli 2.3 PLN za stronę A4.
Sumarycznie z papierem: 4.3 PLN.

Podejrzewam, że w wypadku druku kolorowego PhotoRetIV różnice
cenowe przewyższają Canona nawet ponad 3x, z tego względu że nie
można kupić zamiennika atramentu Photo do HP5550 - trzeba stosować
oryginalne wkłady HP. Jeśli nawet przyjać 3x to koszt wydruku A4
z HP5550 zbliżył by się zapewne do poziomu ok. 3x2.3+2=8.9,
co stawia pod znakiem zapytania sens całej imprezy.

Oczywiście jest to tylko estymacja, ale TomsHardware doszedł do
podonych wniosków; różnica HP5550 vs Canon S520 w kosztach wydruku
strony jest ponad dwukrotna (niemal trzykrotna) przy użyciu
oryginalnych firmowych atramentów, przy uwzględnieniu niższych
cen zamienników Canona ta różnica musi się siłą rzeczy jeszcze
powiększyć.
http://www6.tomshardware.com/consumer/20020906/hp5550-02.html

Fakt, że Canon drukuje zdjęcia raczej na poziomie PhotoretIII
niż PhotoretIV nie ma aż tak dużego znaczenia, bo jeśli
koszty wydruku PhotoRetIV A4 zbliżaja się do ceny z fotolabu,
to ja dziękuję - wolę już zdjęcie z labu.

Ufff... Mail ma oczywiście charakter mocno subiektywny, podobnie
jak założenia i wnioski użyte w porównaniach, jeśli są tu gdzieś
jakieś ewidentne przekłamania to proszę poprawić, ostrzegam jednak
że nie dam się wciągnąć w dyskusje para-religijne generowane
przez zwolenników rozmaitych firm i produktów, szczególnie świeżo
zakupionych ;) Sam jestem w tej szczęsliwej sytuacji, że jeszcze
niczego nie kupiłem, więc nie muszę redukowac w sobie dysonansu
poznawczego ;>

Pozdrawiam,

ZS