Re: Architekury procków

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Sun 11 May 2003 - 22:39:29 MET DST

Hi,

Rafał Bartoszak wrote:

> i386 to klasyczny CISC: pobranie rozkazu, dekodowanie, pobranie
> argumentów... Zdaje się, że jedyne usprawnienie w dziedzinie wykonywania
> programu to 256-bajtowy bufor (taki protoplasta cache, samo cache na
> mobo)

Warto jeszcze dodać, że bufor rozkazów stosowany był już
w 8086 oryginalnym, tylko że tam miał on rozmiar kilku
bajtów. Cache na płycie głównej początkowo też nie było
montowane, istotne stało się przy przekraczaniu 20 MHz,
gdyż wtedy pamięć zaczęła być wyraźnie wolniejsza od
procesora.

W ogóle 80386 to interesująca bestia, artykuł dość
ogólnie opisujący ten procesor to kilkanaście stron A4
ilustrowanych schematami, zaś w miarę dokładna instrukcja
opisująca możliwości i sposób ich wykorzystania to już
wieledziesiąt stron A4. Procesor rewolucyjny w pewnym
sensie (choć osobiście za bardziej rewolucyjny uważam
80286).

> i486 - wprowadzono pamięć Cache do procesora (8-16 KB), wprowadzono
> mechanizm przetwarzania potokowego, zintegrowano z CPU koprocesor

Ta potokowość była chyba jeszcze dość ułomna. Mogę się
mylić, ale wydaje mi się, że obejmowała tylko jakiś jeden
element procesora, a cały 80486 jako taki był raczej
procesorem niepotokowym.

Poza tym pamięć cache nie była chyba podzielona na
dwa oddzielne obszary -- buforowała chyba tylko dane.

> i586 (Pentium) - 64-bitowa szyna danych, dwa niezależne potoki
> przetwarzania danych (architektura superscalar)

No i podział cache na dwa obszary (Code, Data) zgodnie
z architekturą harwardzką zapożyczoną z RISCów :)
Potoki przetwarzania niesymetryczne, o ile pamiętam.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |