Re: Zwolnić obroty wentylatora

Autor: Michal Kawecki (kwinto_at_2com.pl)
Data: Wed 07 May 2003 - 00:40:34 MET DST

Użytkownik "Luc" <Luc_at_becznica.org> napisał w wiadomości
> "Michal Kawecki" <kwinto_at_2com.pl> wrote...

> A jaki to druciany? Przepraszam, nie kojarze teraz.
> Ja mam taki popularny kiedyś obrotowy TELPODu (liniowy), koło 70 Ohm
> AFAIR

No to żebyś się nie zdziwił. Zwykły potencjometr - taki z grafitową
ścieżką oporową - bardzo ładnie się pali ;-). Trzeba użyć potencjometru,
w którym ślizgacz przesuwa się po zwojach drutu oporowego nawiniętego na
karkasie. Wtedy masz pewność, że przepływający prąd nie wypali przerw na
ścieżce. Takie przerwy są normalne także po dłuższym użytkowaniu
potencjometru w zwykłych warunkach, przypomnij sobie ile razy
"zatrzeszczał" potencjometr w radiu... jednak w przypadku wentylatora
mogą mieć katastrofalne skutki.

M.