Re: Problem z dyskiem 80 GB

Autor: Andrzej P. Wozniak (uszer_at_poczta.onet.pl.invalid)
Data: Sat 19 Apr 2003 - 20:27:02 MET DST

Osoba podpisana jako Paluch <paluch1_at_pf.pl> w artykule
<news:b7r2p9$3p$1_at_nemesis.news.tpi.pl> pisze:
> Użytkownik Paluch <paluch1_at_pf.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
> napisał:b7pf11$7hn$1_at_nemesis.news.tpi.pl...
> Kiedy wywale DDO i zrobie jedna cala partycje ktora ma 80GB to mi windows
> pokazuje 80GB. Ale kiedy chce popartycjonowac Partition Magic 8. Np chce z
> tych 80GB zrobic jeszcze jeden dysk ktory ma 20GB. To robi mi dysk 20GB a
> potem zostaje tylko 12GB z tych 80GB. Czyli łącznie zostaje tylko 32GB. Co
> jest? Sbroboje potem jeszcze popartycjonowac tym programem co polecacie,
> ktory nie korzysta z Biosu.

Nie kombinuj z programami, tylko rób tak jak Ci mówią.

1. Bios na Twojej płycie najpewniej rozpoznaje dyski do 64 GB. Zazwyczaj do
32 GB wykrywa automatycznie, a powyżej do 64 GB daje się ustawić ręcznie
według tego, co wykryje nowsza płyta. Poszukaj nowszego Biosu, bo sprawa nie
jest zupełnie przegrana. Miałem dwie płyty z chipsetem ALi pod AMD
K6-2/400 - na jednej wykrywał dysk 40 GB, a na drugiej nie, więc partycje
zakładałem i formatowałem na pierwszej płycie. Niestety, teraz mam tylko
drugą płytę i nie miałem okazji sprawdzić, czy wykryje 80 GB.
2. Faktem jest, że fdisk z Win98SE widzi tylko 64 GB, ale są przecież fdiski
z Linuxa, FreeDosa czy Windows ME. Scandiskiem możesz się zbytnio nie
przejmować, jeśli podzielisz dysk na dwie części, a tak przecież chcesz
zrobić. Jeśli nie pomoże aktualizacja Biosu, to partycje możesz założyć na
nowszym komputerze u kolegi. Tak jest najprościej i najbezpieczniej.
3. Pozostaje problem z uruchamianiem, jeśli nie pomoże nowy Bios. Tu
najlepsze rozwiązanie już Ci podano - zostawić jako startowy stary dysk.
Dodam tylko, że w większości przypadków Win9x wykryje automatycznie dysk
wyłączony w Biosie tylko wtedy, kiedy jest podłączony do taśmy sam lub z
CD-Romem. Do swojego komputera podłączałem tak 80 GB i wszystko do tej pory
działa.

--
Andrzej P. Woźniak  usher_at_poczta.onet.pl  (z->h w adresie z nagłówka)
http://www.harbour.pl.eu.org/clipper/clipper_mini_faq.html