Re: RAID

Autor: Waldeusz (usun_woczko_at_bph.onet.pl)
Data: Sun 13 Apr 2003 - 23:17:03 MET DST

Użytkownik "Radoslaw Sokol" <rsokol_at_magsoft.com.pl> napisał w wiadomości

> Normalni użytkownicy jednak więcej zyskają na nieco większym
> bezpieczeństwie i znacznie większym komforcie pracy (cisza!)
> wynikających z korzystania z jednego tylko dysku :)
>
> Każdy powinien wybrać sam, jednak zgodnie z zasadą: "jeśli
> nie wiem, czy RAID 0 jest mi potrzebny, to znaczy, że na
> pewno jest mi niepotrzebny" :) Osoby, które zyskają na RAID 0
> będą o tym wiedzieć i świadomie wybiorą to rozwiązanie.

Radku - oczywiscie masz racje
trzeba wiedziec co i po co sie robi

Ja dodam tylko tyle, ze od dluzszego czasu nabywam plyty z RAID-em
w moim przypadku zysk jest dodatkowo taki ze moge poszczegolne urzadzonka
powiesic na oddzielnych kanalach IDE i pozbyc sie niektorych problemow.

Co do R-0 ... w przypadku moich starych IBM-ow IC35
sredni transfer jest przynajmniej o 50% wyzszy co przy przewalaniu
gigabajtowych plikow
dla mnie jednak ma znaczenie

Co do bezpieczenstwa .... (halas pomijam - teraz mamy juz dosc ciche dyski)
jesli ktos ma dane na 1 dysku np. 80GB - lub 1 dysku 80GB stworzonym z
dwoch dyskow 40GB (R-0)
to realna utrata danych wg mnie jest podobna (tak czy inaczej musi zdechnac
dysk)
- no chyba ze ten drugi dysk wykorzystuje do backupow
 ale wtedy te 40GB idzie sie paść ;)

Dla osob ktore potrzebuja duzej wydajnosci i niezawodnosci
producenci juz od dawna stworzyli system SCSI
a o ile sie orientuje np. pojedynczy Seagate Cheateh
ma wydajnosc sporo wyzsza niz maciez RAID-0 zlozona z szybkich dyskow IDE
O ile wiem zastosowano tam kilka krazkow 2,5 " (nie 3,5)
i to po czesci rowniez przyczynia sie do osiagow - pomijajac wieksza
predkosc obrotowa.
Szczyt osiagniec dla IDE - bufor 8Mb to w SCSI chyba juz od dawna sie
stosuje
Na temat obciazenia procka to nawet nie warto wspominac ....

Jedynie te CENY :((

Ps.
Ghost 2002 poradzil sobie spoko z przeniesieniem kilku partycji systemowych
w tym ukrytych na dyski spiete w macierzy - i to bez kombinowania z obrazami
poprostu dysk2dysk

Pozdrawiam
Waldeusz