Re: Boot'owanie systemu operacyjnego

Autor: Michal Kawecki (kwinto_at_2com.pl)
Data: Sat 12 Apr 2003 - 23:33:31 MET DST

Użytkownik "Dariusz K. Ladziak" <ladzk_at_waw.pdi.net> napisał w
wiadomości news:3e986117.1771597_at_news.tpi.pl

> Nie jest to warunek konieczny w ogolnym przypadku - wystarczyloby zeby
> bootloader w MBA potrafil duze dyski obsluzyc. Tyle ze tam malo
> miejsca - zas wstawienie tej obslugi do secondary boot loadera nic nie
> da bo moze on lezec na wysokich cylindrach i byc nie do zaladowania
> bez obslugi duzych dyskow.
> Tyle teorii - w praktyce nikt sie oczywiscie nie szarpie na
> rozwiazywanie problemow prawie nierozwiazywalnych (obsluga duzych
> dyskow w dwustukilkudziesieciu bajtach kodu...) tylko dosyc rozsadnie
> podpiera sie stosowna funkcja zawarta w pamieci stalej maszyny.

No... jednak są firmy, które coś takiego próbują zrobić, i co gorsza
przekonują użytkowników, że to działa i jest bezpieczne. Myślę tu o
programach DDO, np. Disk Manager czy niesławny EZ-Drive ;-), które
właśnie umieszczają obsługę LBA w MBR dysku działającą jako rozszerzenie
brakujących funkcji BIOS-u (powiedzmy, że opiera się to na prostej
translacji adresów). BTW tam jest tylko niecałe 32 kB miejsca.

M.