Re: Boot'owanie systemu operacyjnego

Autor: Damian (dmjb_at_wytnij.wp.pl)
Data: Sat 12 Apr 2003 - 17:56:47 MET DST

Piotr Fonon <fonon_at_poczta.onet.pl> w wiadomości
news:b796sg$mq4$1_at_nemesis.news.tpi.pl napisał(a):

> To chyba zupełnie inny problem.

Może nie do końca inny... Żeby system ładował się z partycji powyżej
8GB muszą być spełnione warunki:
1. wspomniana wyżej obsługa przez BIOS "INT extensions"
2. Bootloader systemu musi opierać się na adresacji LBA.
Prawie wszystkie współczesne systemy i sprzęt są do tego
przygotowane.

Polecam lekturę:
1. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;224526
"Other operating systems, such as Microsoft Windows 95 OEM Service
Release 2, Microsoft Windows 98, and Microsoft Windows 2000, can boot
from larger partitions because these operating systems were written
after the computer industry defined a new standard for BIOS INT13
functions (the "INT13 extensions") and implemented this new
functionality on manufactured motherboards."

2. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q124550
"NOTE: This issue can also occur in Windows NT 4.0 and 3.5 if the
system partition is larger than 7.8 gigabytes and system boot files
have be placed outside of the 7.8 GB limit (possibly as a result of
applying a service pack or defragmenting the drive). Windows XP does
not have this limitation. This is a hardware limitation and occurs
independently of the operating system. This should not be an issue on
newer computer if their BIOS supports INT13 Extensions and this
feature is turned on,which it is by default."

> To ciekawe, co piszesz. Zetknąłem się jak dotąd z zupełnie
> przeciwnymi opiniami (wielokrotnie) w odniesieniu do Win9x. Czy
> jesteś pewien? Jakieś osobiste doświadczenia?

Do niedawna sam tak myślałem wychowany na starej szkole. Aż do czasu
kiedy pewnemu smarkaczowi z sąsiedztwa (dla którego jestem
komputerowym guru :P) próbowałem to wytłumaczyć, a on na to pokazał
mi swój komputer na którym miał dysk (60 GB) z 3 partycjami primary,
każda po 20 GB i na każdej Windows Me. Nie było żadnego problemu z
bootowaniem dowolnego z nich. Poczułem się głupio... To było moje
jedyne "osobiste doświadczenie" bo sam na razie nie używam takich
konfiguracji, a reszta stwierdzeń opiera się na lekturze m.in
artykułów, które przytoczyłem. Taaaak... Człowiek uczy się całe
życie.

--
Pozdrowienia
Damian