Re: napiecia Vbat (3.3V) i 5VSB

Autor: Jerzy Wawrzyniak (Jerzy_Wawrzyniak_at_klub.chip.pl)
Data: Thu 10 Apr 2003 - 23:29:46 MET DST

Użytkownik "Rafał Bartoszak" <sprocket_at_sys.pl> napisał w wiadomości

> Mieszasz napięcie bateryjki, które nie ma żadnego wpływu na stabilność
> pracy kompa, z jednym z najważniejszych parametrów zasilacza -
> stabilności napięcia 3.3 V. Ktoś musiał napisać, że piszesz bzdury.
> Podobnie napięcie Vsb - też nie wpływa na stabilność pracy. I nie sądzę,
> żebym się wypowiadał radykalnie. (szkoda, że nie ma tu Rush'a ;)) )

Widzę, że zarzut niedokładnego czytania mogę postawić i sobie. Rzeczywiście
w pierwszym poście była mowa o Vbat. Zasugerowałem się swoim przypadkiem. Tu
też Vbat pokazywało z minimalną odchyłką, różnicę miałem na 3,3 V Value było
jak pisałem rząd 2,9 V.

> No i jak tu nie być radykalnym ???
>
> 1. Poczytaj normy zasilaczu ATX, zanim napiszsz, że coś "nie ma
> znaczenia". Zwłaszcza, że jest sporo sprzętu, któremu nawet wahania w
> ramach dopuszczalnych norm szkodzą (np. Radeon 8500/9100).

Jak tylko uda mi się uzyskać dostęp. A czy tą normę czytałeś w języku
polskim czy w oryginale? Póki co znając treść wielu podobnych norm pozostaję
przy swoim.

> 2. Dotarło już do ciebie, że Vbat, to nie napięcie z zasilacza ?

Tak.

> 3. Jakbyś miał 2.7 V na zasilaczu, to miałbyś guzik, nie działający
> komputer.

Było jak pisałem 2,88÷2,95 V (kilkanaście odczytów).

> A zanim zaczniesz wymachiwać odczytami z mierników na płycie
> głównej, to - uwierz mi na słowo - ich wskazania nie są wiele warte i
> odchyłki sięgające o 0.5 V nie są niczym nadzwyczajnym. Weź sobie
> multimetr i sam pomierz.

Wyniki pomiarów pochodziły z trzech źródeł - mierniki na płycie (których
wskazania podważasz), pochodzący z oprogramowania płyty program VIA Hardware
Monitor (przy załadowanym Windowsie), oraz dwa mierniki - jeden analogowy
drugi cyfrowy. Różnice pomiędzy poszczególnymi pomiarami i odczytami były
tak małe, że wyniki pomiarów można było uznać za zbieżne. Po wymianie
zasilacza wyniki tych samych pomiarów też można uznać za zbieżne.

--
Jerzy Wawrzyniak
Jerzy_Wawrzyniak_at_klub.chip.pl