Re: wybór monitora LCD

Autor: Paweł Paroń (pawelp_at_freeland.lublin.pl)
Data: Sat 05 Apr 2003 - 15:10:36 MET DST

In article <b6m2se$rqb$1_at_nemesis.news.tpi.pl>, 100t wrote:

> Szukam LCD 15' z obrazem dobrej jakości. Nie chodzi mi o dobre
> odwzorowanie kolorów, ale o ostrość, czytelność, czyste krawędzie z dużym
> kontrastem (brzegi czcionek nie rozmazane).

Chyba każdy LCD ma bardzo dobrą ostrość, poza tymi, które mają problemy z
synchronizacją na wejściu analogowym. Jeśli zobaczysz, że część obrazu nie
jest idealnie ostra, to po prostu takiego monitora nie kupuj.

> Czy przyciemnienie obrazu owocuje znacznym zawężeniem palety barw (czy da
> się przyciemnić "analogowo")?

Zależy od monitora. Miałem taki, który przyciemniało się "cyfrowo", kolory
strasznie na tym cierpiały, przy minimalnej jasności (nadal był'za jasny)
wszystko było w plamy i paski, tak jakby włączyć tryb 256 kolorów na karcie
graficznej.

> Czy jest model, w którym da się przyciemnić lampy?

Ponoć mają to monitory Neovo.

> Od czego zależy ból oczu od LCD? Czy ktoś cierpiał go i udało się mu
> zlikwidować przyczynę?

Poszukaj w archiwum, pisałem o tym. W skrócie: monitor nie może być za
jasny, najlepiej sprawdzić w ciemnym pomieszczeniu, bo w jasno oświetlonym
sklepie może się wydawać ok, a wieczorem w domu będzie niespodzianka. Zwróć
uwagę na równomierną jasność na całym ekranie, szerokie kąty widzenia (bo
inaczej kark będzie bolał od sztywnego utrzymywania głowy w jednym punkcie),
lepiej nie kupuj monitora o fantazyjnych kolorach obudowy, tylko jak
najbardziej neutralny, beżowy lub szary. I nie kupuj pierwszego z brzegu, bo
akurat taki mają w sklepie :)

Paweł

--
Rowerem na Północ - Alaska, Szkocja, Islandia, Norwegia
http://acn.waw.pl/pawelp/