Re: zasilacz a padajace dyski

Autor: Peterphk (peterphk.no-fq-spam_at_poczta.onet.pl)
Data: Fri 04 Apr 2003 - 22:49:02 MET DST

> Jakis czas temu pisalem na grupe w sprawie padajacych dyskow twardych w
moim
> kompie. Wiele osob zasugerowalo mi, ze winny temu moze byc zasilacz
komputera.
> Jesli jest tak w istocie, to czy wraz z dyskami nie powinny padac inne
podzespoly
> podlaczeone do tego zasilacza... np. cd-romy lub napedy dyskietek?

CD-ROM i stacja dyskietek to urzadzenia raczej odporne na spadki napiec wiec
nic im nie bedzie od slabego zasilacza. W dyskach twardych jest taki
problem, ze po przekroczeniu granicznej wartosci napiecia minimalnego dysk
nagle sie wylacza. Nie trzeba byc jasnowidzem, zeby przewidzec, ze w ktoryms
momencie dysk moze sie od tego zepsuc. Poza tym dochodzi jeszcze sprawa
wlaczania i wylaczania dysku. Kazdy dysk ma swoj cykl "start-stop" obliczony
powiedzmy na 50tys. razy. Jezeli dziennie kilkadziesiat razy taki dysk
bedzie sie wylaczal to mozna go zalatwic samym wlaczaniem i wylaczaniem
(przewaznie wartosc ktora podaje producent bedzie nizsza wiec taki dysk moze
pasc szybciej niz by to wynikalo z obliczen). Dokladajac do tego wysoka
temperature pracy masz idealnego kompa do wykanczania dyskow:)