Re: Podział na partycje po zainstal. Win98SE

Autor: Michal Kawecki (kwinto_at_2com.pl)
Data: Sun 09 Mar 2003 - 13:53:11 MET

Użytkownik "Ewa" <ewa_at_serwer.com.pl> napisał w wiadomości
> Witam jeszcze raz!
>
> BootIt jest wersją 30-dniową, niestety.

A cóż to zmienia? Udostępnia w tym czasie wszystkie funkcje, a to chyba
lepsze, niż skrackowany PMagic z jakiejś podejrzanej stronki...

> Na płytce CHIP 8/2001 znalazłam polecany Ranish Partition Manager.

Lepiej ściągnij najnowszą wersję obsługującą duże dyski, stąd:
http://www.ranish.com.

> Ma on dużo możliwości ( z zaznaczeniem, że dla doświadczonych
> użytkowników) a ja w tej chwili chciałabym tylko podzielić
> partycję ~78 GB z wgranymi Win98SE na zalecane partycje:
> 8GB + 32GB + 32GB + reszta.
> Czy mogłabym prosić o podanie najprostszej ścieżki prowadzącej
> do tego celu?

Ponownie polecam BootIt. Przy jego pomocy możesz swobodnie zmieniać
rozmiary partycji bez utraty danych bądź już zainstalowanego systemu.
Bez problemu podzielisz nim teraz ten dysk tak, jak chcesz. Jedna
uwaga - BootIt nie trzeba instalować z dyskietki, jednak dopiero po
instalacji udostępni on funkcje dotyczące bootmanagera.

> Rozumiem, że BootIt pozwala na założenie kilku partycji primary, bo
> Fdisk raczej nie.

Ze znanych mi programów do partycjonowania, chyba tylko fdisk nie
pozwala na założenie więcej niż jednej partycji primary... ;-)

> I ponawiam pytanie:
> Czy wielkość pierwszej partycji będzie miała wpływ na możliwość
> uruchamiania z okienka DOSu (tryb MS-DOS) starych programów? Jest to
> czasami niezbędne, a przy partycji 1.6 GB chodziły bez problemu.

U mnie partycja systemowa ma 8 GB* i nie mam żadnych problemów z
DOS-owymi programami.

*8GB, 32GB - zwróć uwagę, żeby nie wyjść ponad graniczną wartość, tj.
aby klaster był taki jak chcesz, bo programy do partycjonowania różnie
te wielkości interpretują. Czasem lepiej podać nieco mniej.

M.