Re: Jak to możliwe (modemy)

Autor: Karol Michalak (orient_at_wytnij_to.icho.edu.pl)
Data: Wed 05 Mar 2003 - 14:52:32 MET

Doman wrote:

> A gwoli scislosci mylisz 2 pojecia, szybkos polaczenie a ilosc przesylanych
> danych.

Mi się zdaje, że Ty mylisz, albo mętnie się wypowiadasz.

> Szybkosc polaczenia jest negocjowana w momecie polaczenia i jest podawana w kilo
> bitach.

Przez kogo podawana, gdzie kiedy i jak? A jak mi poda w kB to będzie błąd?
Jak mi się wydaje kb i kB są ściśle ze sobą powiązane.

> Oczywiscie nie jest ona stala i zmienia sie w trakcie polaczenia(jednak
> nie jest podawana).

Jak uważasz, że w trakcie połączenia szybkość jest renegocjowana to się
mylisz.

> Natomiast przesylane dane sa mierzone w kilo bajtach. Nie
> bede rozwodzil dalej czy 115kb jest mozliwe czy nie lecz...
> Owszem kompresja modemow zwieksza ilosc przesylania danych ale tylko pod pewnymi
> warunkami; modem obsluguje kompresje(a ten o ktorym pisze kolega
> najprawdopodobniej nie obsluguje tej opcji), ISP tez musi obslugiwac kompresje
> by polaczenie bylo zrealizowane.

Kompresja weszła do standardu już dosyć dawno. Obecna jest z czasów
modemów 28.800 - V 42bis (albo MNP 5). Co najwyżej może być wyłączona.

> Jest jeszcze kompresja programowa ktora mniej wiecej moze pomoc jednak i tez
> zaszkodzic.

Kompresja programowa (o ile nie mówimy o zip, rar itp.tylko o modemowej)
była wprowadzona w celu uzyskania większej przepustowości UART (max
115.200 bps). Ponieważ teoretycznie największa kompresja jest jak 1:4, to
przy transferze ze strumieniem np 56.000 bps danych skompresowanych
maksymalnie po dekompresji przez port musiało by się przeciskać 224.000
bps czyli prawie dwukrotnie więcej niż potrafi i to było by wąskie gardło
szybkości połaczenia. Jeżeli dekompresja i kompresja była by dokonywana
przez CPU a więc _za_ UART oczywiście strumień danych nie ulegał by
powiększeniu na modemie i przez UART mogło by się to przecisnąć bez trudu.
Oczywiście były i inne rozwiązania. Np Zoltrix w modemach v56 zastosował
niestandardowy UART potrafiący przenieść dwukrotnie większy strumień
danych niż standardowy 16550 UART.

Pozdrawiam

karol

--
Odpisując, wytnij wstawkę antyspamową w adresie.