Re: wiarygodny pomiar...?

Autor: Samotnik (samotnik_at_samotnia.eu.org)
Data: Sat 22 Feb 2003 - 16:29:53 MET

W artykule <b384bp$nal$1_at_atlantis.news.tpi.pl> d_r napisał(a):
> Jaki pomiar temperatury procesora jest najbardziej
> wiarygodny ?
> Czy ten
> - podawany przez BIOS ?
> - podawany przez aplikację systemu np. Windows ?
>
> Jaki programik (Windows) podaje wiarygodne wyniki ?
> Czy temperatura podawana przez BIOS ma się różnić
> od tej podawanej przez aplikację Windows'a ?
> Tzn. czy po załadowaniu Windowsa temperatura
> będzie wyższa od tej podawanej przed załadowaniem -
> w BIOSie ? - czy powinna ?

Oczywiście -> procesor się rozgrzeje przez te kilkanaście sekund
ładowania windy. ;)

Programiki i bios czytają temperaturę z tego samego czujnika.

> Sisoft Sandra pokazuje mi temp. 60 stopni,
> Motherboard Monitor skonfigurowany przez serwis
> wskazuje zaś 47 stopni (w tym samym czasie).
> Po ponownym uruchomieniu kompa BIOS pokazuje 48 stopni.
> Jaką więc temperaturę (mniej więcej) ma mój procesor ?
> Który wynik jest najbardziej wiarygodny ?

Ciężko powiedzieć - na niektórych płytach głównych jest kilka czujników
w różnych miejscach. Proponowałbym jednak kierować się najwyższą
temperaturą, bo procesor jest najcieplejszym elementem i najwyższe
wskazanie będzie pochodziło z jego okolicy.

Oczywiście nie można wykluczyć błędu programu, niedopasowania jakiegoś
mnożnika (nie wiem jak to jest robione, ale temperatura z czujników
wcale nie musi przychodzić w stopniach Celsjusza - pomijając trywialny
przypadek podawania jej w Fahrenheitach, część czujników ciepła zwraca
np. temperaturę x4 (żeby zapisać w liczbie całkowitej typową dla tanich
układów rozdzielczość 1/4 stopnia) i jeśli BIOS płyty tego nie podzieli, to
można się zdziwić... ;).

--
Samotnik